Creative X-Fi Audio: Basic problem en toch door de bomen het bos niet meer zien...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Creative X-Fi Audio Processor (WDM): Basic problem en toch door de bomen het bos niet meer zien...

Maar misschien is het toch gecompliceerder.

Ik heb een geluidskaart Creative SB X-Fi, verder 'n videokaart NVIDIA GeForce GTX 670
en standaard onboard de Realtek chip.

Met Audition was ik enige tijd geleden intensief bezig en alles was ok: Creative was actief.
Nu ben ik veel met Premiere Pro bezig (video) en heb ondertussen de videokaart vervangen.
Tevens blijk ik al enige tijd op de Realtekchip geluid te hebben. Viel niet echt op omdat ik oortjes gebruikte i.p.v. 5.1

Toch wil ik nu ook gebruik (blijven) maken van de Creative kaart, ik heb 'm immers niet voor niets aangeschaft.

Op dit moment ben ik even de weg kwijt; totaal geen geluid, wat voor instelling ik ook maak via bijv. 'afspeelapparaten'.
Geselecteerde hardware blijkt toch echt Creative SB X-Fi te zijn.

Heb inmiddels de software al gedeïnstalleerd en weer geïnstalleerd via de officiële Creative software.
Nog geen gewenst resultaat.

Opmerkelijk: als ik Creative Diagnostics uitvoer, dan krijg ik een venster in beeld met de melding 'no *.dpp files found' met aansluitend in een nieuw venster 'het audioapparaat dat door deze toepassing wordt ondersteund, is mogelijk niet aangesloten of werkt mogelijk in een niet-ondersteunde modus. U moet de toepassing sluiten.

n.a.v. deze laatste melding heb ik weer even voor Realtek gekozen qua afspeel- en opname apparaat, zodat de diagnostics uitgevoerd kunnen worden.

Resultaat: dezelfde meldingen als hierboven :confused:

Ga ik doen (ben nog even 'n video aan 't uploaden). Aanvullend: nVidia maakt blijkbaar ook audiodrivers aan, is als zodanig ook als audio hardware te zien. Dus; nVidia, Creative en Realtek strijden om voorrang.

Heeft even geduurd, maar vandaag dan in BIOS Realtek uitgeschakeld. Bij geluidsconfig. zie ik de Creative kaart als actief staan, volumes staan open onder afspeelapparaten etc., apparaat staat ingeschakeld.
Als ik echter op tabblad Soundblaster klik, dan krijg ik de melding ' Windows-hostproces (Rundll32) werkt niet meer.

Soundblaster 5.1 is niet aangesloten, ik werk nu puur met Sennheiser oortjes.

Hey Lange Pier, met je eerste opmerking heb je me na laten denken en de oplossing gegeven. Oortjes zaten in frontaansluiting, maar nu direct in de geluidskaart geprikt. Lijkt me niet 100% de oplossing voor het probleem, maar ik heb nu i.i.g. geluid.

Mijn dank!

nb. link had ik nog niet gelezen, toch handig en OS met alle drivers uptodate is MS Windows Vista Home Premium 64-bit SP2

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan