• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Criteria vergelijken en indien gelijk, optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoriMe

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2013
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn probleem. Ik ben al een tijdje bezig met een formule te maken die voor mij een aantal criteria vergelijkt en deze bij elkaar optelt. Ik ken formules als verticaal zoeken, index, vergelijken, sommen.als, somproduct, etc maar ik loop telkens vast wanneer ik de formule wil maken.

Bijgaand een voorbeeld. Ik zou dus graag willen dat er automatisch gekeken wordt naar de periode en de daarbij behorende bedragen en vervolgens wordt gekeken naar de rij welke overeenkomt met de twee criteria, zie het document. Bekijk bijlage Criteria vergelijken en optellen.xlsx

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Chef,

Ik heb een beetje lopen klooien met vert.zoeken.
Ik denk dat je er niet aan gedacht hebt, Maar de nummerborden zullen allemaal verschillend te zijn.
De namen hoeven dus niet in deze functie te zitten.
Hoop dat dit bestandje je iig verder helpt.

Bekijk bijlage Criteria vergelijken en optellen.xlsx

grtz

Edit: Neem aan dat je weet hoe je het bereik etc veranderd en de formule aanpast aangezien je zegt verticaal zoeken te kennen.

Laatst bewerkt:
Ik heb wat aanpassingen doorgevoerd in het voorbeeld dus het is niet helemaal correct. Het kan namelijk wel zijn dat bijvoorbeeld een kenteken meerdere namen heeft en andersom. Het kan dus zijn dat het Piet en Klaas in dit voorbeeld beide het kenteken 15 hebben, dus er moet echt vergeleken worden dat zowel het kenteken en de naam gelijk zijn en vervolgens de bedragen optellen van de bijbehorende periode.

Probeer deze eens

PHP:
=SOMPRODUCT(($I$4:$I$9=A4)*($J$4:$J$9=B4)*VERSCHUIVING($J$4;;$C$2;6))

Typ in C4, sluit af met Ctrl-Shift-Enter, en kopieer naar beneden:
Code:
=INDEX(K$4:V$9;VERGELIJKEN(A4;ALS(J$4:J$9=B4;I$4:I$9;0));$C$2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan