cross domein printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

serendip

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
medeforummers en kennisdelers,

Ik heb een volgende situatie:
Domein1 w2k met AD op een eigen internet verbinding met een eigen gateway etc.
Domein2 w2k3 met AD op een eigen internet verbinding eigen gateway etc.

Op domein1 zitten de printers middels tcpip verbonden. Nu wil ik vanuit domein2 printen naar een printer in domein1

verbinding op domein1 is lokaal. Verbinding naar domein2 is via rdp, printers vinkje staat aan.

Wie kan mij helpen?

Wat je moet doen is op de server van domein1 de printer-driver(s) toevoegen van de relevante printer(s) die op domein2 geïnstalleerd staan. Zijn die driver(s) op server van domein1 aanwezig, dan kan over de RDP verbinding geprint worden vanuit een server/pc op domein2.

Ok, stel dat de gebruikte printerdrivers op domein1 en domein2 gelijk zijn. Toch kun je niet printen dan. Dat is omdat alleen printers die poorten gebruiken die via een DOT4, USB of LPT poort worden aangestuurd standaard met een RDP verbinding 'meegenomen' worden naar de pc/server waar je mee verbindt. Hoe je dit kunt verhelpen staat hier.
Misschien was dat je hele probleem en hoef je verder niets te doen.

Zijn de gebruikte printerdrivers verschillend van elkaar op server van domein1 en domein2, dan zul je ook nog de relevante printerdrivers op de server van domein1 moeten toevoegen.

Makkelijkste manier (ik ga ervan uit dat je geen driver d.m.v. een setup.exe installeert, maar gewoon een driver waar een .INF bestand bij hoort):
1. Log in op server domein1
2. Download of zet over de mappen met de printer-drivers van de printers die op domein2 gangbaar zijn.
3. Start -> Uitvoeren -> control printers
4. NL versie van W2003: Bestand -> Eigenschappen voor server -> tabblad Stuurprogramma's -> klik Toevoegen -> Blader naar een gemaakte map met printerdriver(s) [stap 2] en voeg de juiste printerdriver toe.
ENG versie van W2003: File -> Print server options -> tabblad Driver -> klik Add -> Blader naar een gemaakte map met printerdriver(s) [stap 2] en voeg de juiste printerdriver toe.
5. Doe stap 4 totdat je alle relevante printerdrivers ook op de server van domein1 beschikbaar hebt.

Hiermee moet het je wel lukken, lijkt me. ;)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
We zijn nu een week verder sinds de laatste post in deze discussiedraad.

Graag even een bericht hoe het staat met je probleem? En indien opgelost, wat je allemaal van mijn instructie hebt gebruikt.

Tijs.

dntie,

dank voor je reactie, ik ben er nog niet aan teo gekomen om je tips in de praktijk te zetten. Ik laat het zeker weten!

forummers, ben er nog niet aan toe gekomen de tips in paraktijk te brengen. Op basis van de tips heb wel nog enkele whitepapers kunnen vinden op Internet welke deze tip meer inhoud geven.

Thnx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan