Crossfire ipv 2x16 = 2x8

Status
Niet open voor verdere reacties.

articcie

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2008
Goedenavond beste mensen,

ik ben mij aan het orienteren op een goed moederbord, en heb mijn oog laten vallen op de
asus M4A79XTD EVO. Mooi modern bord met genoeg uitbreidingsmogelijkheden.
Er zijn 2 PCI express 16x sloten aanwezig voor crossfire.

Echter nu zie ik bij de specificatie bij de kleine letters staan, dat bij 1 grafische kaart geinstalleerd dat het 16x is.. maar als ik er 2 aansluit met crossfire, dat het dan maar 8x draait..

Heeft het dan wel nut om 2 kaarten erin te zetten? of is 1 goede zware kaart dan net zo praktisch qua presteren?
Het lijkt mij als 2 goede kaarten maar de helft presteren, dat 1 goede kaart evenveel doet dan op volle snelheid, toch?

Graag ideeen,adviezen!

Groetjes Articcie

Dat hangt helemaal van de kaart af. Volgens een aantal benchmarks maakt het zo'n 8% uit met een HD5870. Dat is niet zo veel, zeker niet als je je realiseert dat dat een behoorlijk snelle kaart (de snelste sngle GPU kaart van dit moment) is. Dus eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Met minder krachtigere kaarten is het verschil ook kleiner. Zolang je er geen dualvideokaarten in CFX (dus quad CFX) in stopt, zal het verschil niet erg merkbaar zijn.

Dus, wat u nu zegt is dat het niet uitmaakt als ik er 2 kaarten inzet, als het maar goede kaarten zijn? :) Haal ik er wel voordeel uit dan? qua grafisch vermogen?

Nee, als je er twee kaarten in zet, dan draai langzamer dan dat je een mobo met 2×16 lanes. Het verschil met 2×16 en 2×8 lanes is bij een highend kaart zo'n 8% (dus 8% minder fps). Hoe beter de kaart, hoe slechter je uit bent. Echter het verschil is dusdanig klein dat je het niet echt merkt. Met CFX lever je trouwens tussen de 60-70% betere prestatie op. Dus eerst haalde met 1 kaart 100 fps, met 2 kaarten zo'n 165 fps. Daar moet vervolgens nog 8% af, dus levert dat jouw 151,8 fps op.

hmm, oke, ik hou het dan voorlopig maar bij 1 kaart denk ik :)

Bedankt voor je uitleg!

Groetjes Articcie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan