• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Crossposting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roncancio

Meubilair
Lid geworden
24 mei 2005
Het valt mij de laatste tijd op dat TS’ers zich regelmatig schuldig maken aan crossposting.

Voor degenen die niet weten wat crossposting is:
Crossposting is het stellen van een vraag op diverse forums zonder dat er een link is in het bericht naar de andere forums.
Bijvoorbeeld:
Je stelt een vraag op forums A en B zonder dat je bij de vraag van forum A de link naar forum B aangeeft en andersom. Het gevolg is dus dat meerdere mensen hard werken om de vraag proberen te beantwoorden zonder dat men dat van elkaar weet. Forum A kan dus het antwoord geven terwijl mensen van forum B nog hard hun best doen om je te helpen.

Hoewel daar regelmatig op wordt gewezen op diverse fora hoe vervelend dat voor een helper is, lijkt het erop dat sommigen zich daar niet van doordrongen zijn.

Mijn idee is om met een soort waarschuwingssysteem te werken.
Zoiets als:
1 keer – waarschuwing
2 keer – laatste waarschuwing
3 keer – blokkeren account
4 keer – blokkeren IP-adres

Het is zeker niet bedoelt als vingerwijzing en ik ga er vanuit dat menigeen te goeder trouw is. Uitzonderingen (bijv. de Tuinman) daar gelaten

Ik vraag mij af hoe anderen (met name helpers en moderators) er tegenaan kijken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Rare vraag in het subforum voor Excel... lijkt me meer iets voor "Members Chat"

Kan van bovengeschetste situatie niet wakker liggen... bovendien vinden bepaalde forums het beslist NIET leuk als je links naar ander "helpende" fora in je thread hebt....

Crossposten binnen één forum is wel kwalijk... maar dat hebben de Mod's hier snel in de gaten.......

Maar misschien zijn we het over de definitie "forum" niet eens... ik bedoel dus bijv. een vraag op Helpmij en dezelfde vraag op T.net..... Of bedoel je binnen Helpmij een vraag bij het forum voor Excel en dezelfde vraag bij Word?

Laatst bewerkt:
Deze discussie heeft al vaker plaatsgevonden. Crossposten is het dubbel plaatsen van je vraag op één forum, dus niet op meerdere forums. Daarentegen ben ik het met je eens dat mensen die hun vraag op meerdere forums plaatsen zo fatsoenlijk kunnen zijn om dit in hun startpost te vermelden. Dit getuigd van respect naar de helpers(experts) in de bewuste sectie.

Rare vraag in het subforum voor Excel... lijkt me meer iets voor "Members Chat"

Kan van bovengeschetste situatie niet wakker liggen... bovendien vinden bepaalde forums het beslist NIET leuk als je links naar ander "helpende" fora in je thread hebt....

Crossposten binnen één forum is wel kwalijk... maar dat hebben de Mod's hier snel in de gaten.......

Maar misschien zijn we het over de definitie "forum" niet eens... ik bedoel dus bijv. een vraag op Helpmij en dezelfde vraag op T.net..... Of bedoel je binnen Helpmij een vraag bij het forum voor Excel en dezelfde vraag bij Word?

Het locatie van de vraag is misschien niet ideaal, maar ik vind het veel te makkelijk om te zeggen: "Kan van bovengeschetste situatie niet wakker liggen"
Op internet wordt er herhaalderlijk op gewezen.

Met forums bedoel ik Helpmij en bijv. T.net.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Deze discussie heeft al vaker plaatsgevonden. Crossposten is het dubbel plaatsen van je vraag op één forum, dus niet op meerdere forums. Daarentegen ben ik het met je eens dat mensen die hun vraag op meerdere forums plaatsen zo fatsoenlijk kunnen zijn om dit in hun startpost te vermelden. Dit getuigd van respect naar de helpers(experts) in de bewuste sectie.

Dan hebben we een verschillende intepretatie van crossposting aangezien er ook op internet melding wordt gemaakt van crossposting indien men meerdere forums benadert.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ben het wel met Roncancio eens en signaleer het ook nog wel eens als ik een vraag vaker tegenkom. Vreemd dat Huijb nu weer zijn definitie hanteert. Ik weet dat Wigi een tijd terug deze discussie ook is gestart.

Het blijft kennelijk een onoplosbaar probleem in die zin dat veel nieuwkomers helemaal niet op de hoogte zijn van deze 'regel' en vaak, niet eens ten onrechte, denken: "dubbel genaaid houdt beter", dus ik plaats mijn vraag op meerdere fora om zo snel mogelijk weer verder te kunnen met een antwoord.

Dan hebben we een verschillende intepretatie van crossposting aangezien er ook op internet melding wordt gemaakt van crossposting indien men meerdere forums benadert.
Maar je kan toch niet van ons verlangen dat we dit allemaal in de gaten gaan houden of mensen op meerdere forums hun vraag plaatsen. En als het toevallig een keer wel zo is dan zijn de helpers zo adequaat genoeg om hier zelf op te reageren en wordt uitgelegd dat het niet netjes is om te doen. Er wordt dan ook veelal excuses door de TS aangeboden.

Vreemd dat Huijb nu weer zijn definitie hanteert.
Voor de goede orde, het is niet mijn definitie, het is destijds zo besloten door het gehele Helpmij team.

Crossposting wordt inderdaad op meerdere manieren geinterperteerd. Wij noemen hier op het forum twee dezelfde posts plaatsen gewoon corssposting. Hier treden wij in zovere tegen op, dat we de TS daarop aanspreken in de topic en de topic sluiten. Hiervoor worden inprincipe geen "straffen" uitgedeelt. Tenzij iemand constant bewust hiermee door gaat, dan grijpen we na overleg in "ons" hoekje wel in. In veel gevallen zijn het vaak nieuwe leden, die denken op die manier snel geholpen te worden.
Voor de goede orde, het is niet mijn definitie, het is destijds zo besloten door het gehele Helpmij team.
Zie mijn verklaring.:)

Laatst bewerkt:
Om het even goed duidelijk te houden.
Het is niet tegen de huisregels van Helpmij.nl om dezelfde vraag ook op een ander forum te plaatsen. Mocht een gebruiker dat doen dan is het misschien niet netjes echter het is gewoon toegestaan.

Maar je kan toch niet van ons verlangen dat we dit allemaal in de gaten gaan houden of mensen op meerdere forums hun vraag plaatsen. En als het toevallig een keer wel zo is dan zijn de helpers zo adequaat genoeg om hier zelf op te reageren en wordt uitgelegd dat het niet netjes is om te doen. Er wordt dan ook veelal excuses door de TS aangeboden.

Dat is ook niet mijn punt.
Ik verwacht niet dat de moderators het internet afstruinen om te zien of men een vraag op meerdere forums heeft geplaatst. En het gaat mij ook niet om degene die zich onbewust schuldig maken aan crossposting. Vaak is men zich van geen kwaad bewust.
Het gaat mij om de mensen die hardleers zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het gaat mij om de mensen die hardleers zijn.
Laat een ding duidelijk zijn, ik begrijp je volkomen, vooral ook in het werk dat jullie daarbij verzetten. Mensen die echt hardleers zijn zullen we vriendelijk doch dringend moeten verzoeken om het niet te doen. Maar bannen, waarschuwingen e.d. ligt niet binnen onze grens.

Crossposting wordt inderdaad op meerdere manieren geinterperteerd. Wij noemen hier op het forum twee dezelfde posts plaatsen gewoon corssposting. Hier treden wij in zovere tegen op, dat we de TS daarop aanspreken in de topic en de topic sluiten. Hiervoor worden inprincipe geen "straffen" uitgedeelt. Tenzij iemand constant bewust hiermee door gaat, dan grijpen we na overleg in "ons" hoekje wel in. In veel gevallen zijn het vaak nieuwe leden, die denken op die manier snel geholpen te worden.

Zie mijn verklaring.:)

Hier kan ik mij wel in vinden.
Het is ook niet mijn intentie om de moderators als politieagenten te laten optreden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laat een ding duidelijk zijn, ik begrijp je volkomen, vooral ook in het werk dat jullie daarbij verzetten. Mensen die echt hardleers zijn zullen we vriendelijk doch dringend moeten verzoeken om het niet te doen. Maar bannen, waarschuwingen e.d. ligt niet binnen onze grens.

Prima. :thumb: Dan begrijpen we elkaar.
Hier kan ik mij ook in vinden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan