Crt beeldscherm , hoe het beste de boel er wat recht op te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker37

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
Heb een dell p1130 crt scherm, maar ben niet erg goed in het zelf recht maken van het scherm, zijn daar ook foefjes voor. Er zit in het nvidia menu ook een optie "autosyncfeature" weet niet of dat er ook mee te maken heeft, en hoe dat dan te gebruiken eventueel, dus nuttige info daar over is erg welkom ook.

19 inch 1600x1200 max. Wel een joekel! :)
Crt's hebben nu eenmaal een beetje bol scherm, hoe wilde je dat recht maken??

En als je bedoelt dat een volgens de bedoeling horizontale lijn een beetje schuin op het scherm getoond wordt, of als je bedoelt dat een dergelijke lijn niet recht maar een beetje "krom" over het scherm loopt... Het scherm is zelf bol en dat heeft te maken met de bouw en werking. Dus lijnen zullen altijd een beetje "niet recht" lopen. Analoog en inherent aan het beestje zijn aard.

Maar om de ideale en bedoelde vorm te benaderen zijn er wel allerlei instellingen op de monitor zelf!

In het menu (maar dat heb je vast al geprobeerd? de osd?) kun je al heel veel instellen v.w.b. kleur, sync, ton-kussen vervorming, draaiing en meer. Daar zit vast ook een mogelijkheid bij om de scherm <eh> recht te maken! ;) Al dit soort instellingen zijn eigenlijk verdwenen uit de osd sinds er lcd monitoren zijn.

En zijn die instellingen niet (meer) voldoende dan kun je nog in het inwendige van de monitor aan wat knopjes gaan draaien maar dat raad ik je ten zeerste af - zelfs als je weet wat je doet heb je daar de techdoc meestal bij nodig en ook wat meet apparatuur...

Laatst bewerkt:
Ja er zitten opties zat op (in dat osd), zal het nog wel eens proberen. Hoopte dat die "auto sync feature" (wat dat dan ook maar is) me wat moeite zou besparen ( kreeg dat als suggestie bij opzetten van enkele display in het nvidia menu, bij opzetten van cloon kreeg ik die optie niet (om één of andere reden). Wist alleen niet of en anders waar dat dan op mijn monitor moest zitten (moet dat überhaupt helemaal niet op mijn monitor zoeken misschien, maar wist het anders ook niet). Beeldscherm van deze crt is trouwens wel helemaal plat (werkt met een raster, wat als nadeel heeft dat er altijd twee (amper) zichtbare lijntjes door het beeld lopen, maar da's een ander verhaal), dus ging me inderdaad om horizontale lijnen die afbuigen etc.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het nog gelukt?
Je moet het inderdaad vrijwel geheel in het osd kunnen instellen.
Auto sync heeft te maken met het sync-signaal van de videokaart (analoog) en is voor je instellingen niet echt relevant.
Een plat scherm... een van de laatste ontwikkelingen op crt gebied!
Alle crt werken met een rooster en vooral de trinintrons hebben een "parallelledradenrooster" wat op zijn plek gehouden moet worden met die bijna onzichtbare draden of horizontale lijnen. Dat klopt.
Een afgebogen elektronenstraal (waaiert bolvormig uit vandaar de vorm van de "oude" beeldschermen) zo afregelen dat hij horizontaal over een platte glasplaat beweegt is niet eenvoudig. Lukt het je niet om dat met het osd goed te krijgen dan zou ik als ik jou was eens rondkijken naar een echte vakman - met de nodige meetapparatuur - om het inwendige wat bij te stellen. Als dat tenminste nog de moeite waard is.

Laatst bewerkt:
Ooooohhhh, jammer, hoopte dat het stond voor auto synchroniseren ofzo
En dat dat dus voor de lijntjes in het scherm was, maar is dus niet zo. Zal het ooit nog wel eens proberen bij leven en welzijn, heb ondertussen andere problemen met de pc. Bedankt voor de hulp maar weer.

ps Maar je wist wel af van het bestaan van platte crt schermen (met het héle vakjargon erbij zelfs),
aan je antwoord leek het mij van juist niet, maar sorry dan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan