CRT beeldscherm onscherp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeffcoboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2007
Hallo, ik ehb hier thuis een CRT Liftec Medion MD 1998sl beeldscherm.

Ik heb altijd op de 1024x1280 resolutie gewerkt zonder problemen, maar nu wil ik naar 1600x1200 gaan en dat is een probleem. Aan de zijkanten van het scherm heb ik mooi scerp beeld, maar naar het midden toe word het onscherp, het is nog maar net leesbaar. De videokaart is in orde (heb het getest). Kan iemand me hier vanaf helpen of is dit hopenloos?

@ ErpCity: jij beschrijft een andere monitor dan waar TS het over heeft.

Volgens mij is 1600 x 1200 het maximale wat deze monitor aankan.
Zal even verder zoeken.

Heb je de laatste drivers hiervoor al geinstalleerd?
Heb je nog andere refresh rates die je kan instellen?

Laatst bewerkt:
@ ErpCity: jij beschrijft een andere monitor dan waar TS het over heeft.

Volgens mij is 1600 x 1200 het maximale wat deze monitor aankan.
Zal even verder zoeken.

Ik ehb er net een foto van genomen, en deze monitor kan het wel aan maar het is alleen onscherp

Bijlagen

• Afb013.jpg
    Afb013.jpg
    45 KB · Weergaven: 48
@

Heb je de laatste drivers hiervoor al geinstalleerd?
Heb je nog andere refresh rates die je kan instellen?

Deze monitor staat bij apparaatbeheer als Standaardmonitor dus ik kan er egen drivers bijzetten. en wat zijn refresh rates?

Refresh rate is de scherm verversingssnelheid.
Kijk eens bij Configuratiescherm / beeldscherm / instellingen / geavanceerd / tabblad beeldscherm, daar staat een keuzevakje met de vernieuwingsfrequentie. Wat is er ingesteld en wat kan je allemaal kiezen?

Refresh rate is de scherm verversingssnelheid.
Kijk eens bij Configuratiescherm / beeldscherm / instellingen / geavanceerd / tabblad beeldscherm, daar staat een keuzevakje met de vernieuwingsfrequentie. Wat is er ingesteld en wat kan je allemaal kiezen?

Die stond op 85 maar als ik die op120 Hertz zet dan is dat nog altijd hetzelfde beeld.

120 !!! Wat voor videokaart heb jij wel niet?
Zo te zien heb je geen monitordrivers geinstalleerd, Deze beperken meestal het aangeboden signaal om de monitor te beschermen, en tonen alleen de toegestane waarden. Alleen al dat je 120 Hz op de hoogste resolutie kan instellen lijkt me voor die monitor teveel van het goede.

Heb je een cd met drivers?

120 !!! Wat voor videokaart heb jij wel niet?
Zo te zien heb je geen monitordrivers geinstalleerd, Deze beperken meestal het aangeboden signaal om de monitor te beschermen, en tonen alleen de toegestane waarden. Alleen al dat je 120 Hz op de hoogste resolutie kan instellen lijkt me voor die monitor teveel van het goede.

Heb je een cd met drivers?

Voor mijn monitor kan ik drivers van het internet halen, maar mijn monitor word herkent als Standaartmonitor herkent, dus ik hoef er geen drivers voor te installeren, tenzeij je ergens drivers kan toevoegen? is 120 Hertz te weinig of te veel? Het laagste is 60 Hertz als je dat meot weten.

Voor de veiligheid geef ik men videokaart type ook mee. Het is een ATI Radeon 9200

Dit vind ik over je monitor:

Display
Diagonal Size: 19"
Dot Pitch / Pixel Pitch: 0.26 mm
Max Resolution: 1600 x 1200 / 75 Hz
Max Sync Rate (V x H): 120 Hz x 98 kHz
Video Bandwidth: 202.5 MHz
Signal Input: VGA

Hieruit blijkt dat je een te hoge refresh aanbiedt en daarmee je monitor kan beschadigen.
Bij de max resolutie zou je niet hoger dan 75 Hz moeten gaan.
Op lagere resoluties kan je vaak dan weer wel wat hogere refresh instellen.

Nogmaals, monitor drivers zorgen ervoor dat je videokaart alleen voor die monitor geschikte resoluties en refresh rates aanbiedt om deze te beschermen. Je kan altijd eens proberen om ze alsnog te installeren en kijken wat het uitmaakt.

Dit vind ik over je monitor:

Display
Diagonal Size: 19"
Dot Pitch / Pixel Pitch: 0.26 mm
Max Resolution: 1600 x 1200 / 75 Hz
Max Sync Rate (V x H): 120 Hz x 98 kHz
Video Bandwidth: 202.5 MHz
Signal Input: VGA

Hieruit blijkt dat je een te hoge refresh aanbiedt en daarmee je monitor kan beschadigen.
Bij de max resolutie zou je niet hoger dan 75 Hz moeten gaan.
Op lagere resoluties kan je vaak dan weer wel wat hogere refresh instellen.

Nogmaals, monitor drivers zorgen ervoor dat je videokaart alleen voor die monitor geschikte resoluties en refresh rates aanbiedt om deze te beschermen. Je kan altijd eens proberen om ze alsnog te installeren en kijken wat het uitmaakt.
Dus die monitor is waarschijnlijk al beschadigd.

Nee hoor, zolang er beeld verschijnt dan trekt hij het nog wel.
Zet de refresh eens terug naar 75 of iets lager, en kijk nog eens?
Dan zit je tenminste weer in "safe" settings.

Nee hoor, zolang er beeld verschijnt dan trekt hij het nog wel.
Zet de refresh eens terug naar 75 of iets lager, en kijk nog eens?
Dan zit je tenminste weer in "safe" settings.
Het is nog altijd niet 100 procent goed, ik denk dat het aan de ouderdom van het scherm ligt, het is een CRT.

Als je weet waar je aan moet draaien dan kan je de focus vaak nog wel (laten) bijstellen hoor, maar ga niet zelf zitten pielen wegens hoogspanning in die CRT. :shocked:

Hallo

Zoals "arctic joe" reeds vermeldde , is dit op te lossen d.m.v. de focus bij te regelen.

Maar :

Uiteraaaard zijn er in een c.r.t. scherm dodelijke spanningen aanwezig , en indien het volgende voor u chinees is , niet zelf aankomen , maar laten doen door iemand met de nodige ervaring .... (t.v.technieker o.i.d. ...)

Vanaf 17" schermdiameter bezitten de meeste (alle) p.c. schermen 2 "TWEE" focuspotentiometers , 1 voor het buitenste , en 1 voor het binnenste gedeelte v/h scherm.

Deze bevinden zich meestal op de lijntransfo "hoogspanningstransfo"

Uiteraard dient dit afregelen te gebeuren met een scherm die op tempereratuur is , en in de hoogst mogelijke resolutie , ... slechts 1 mm tegelijk draaien aan de betrokken potmetertjes.

Noteer even hoe ze nu staan , alvorens er aan te komen ???

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

Zoals "arctic joe" reeds vermeldde , is dit op te lossen d.m.v. de focus bij te regelen.

Maar :

Uiteraaaard zijn er in een c.r.t. scherm dodelijke spanningen aanwezig , en indien het volgende voor u chinees is , niet zelf aankomen , maar laten doen door iemand met de nodige ervaring .... (t.v.technieker o.i.d. ...)

Vanaf 17" schermdiameter bezitten de meeste (alle) p.c. schermen 2 "TWEE" focuspotentiometers , 1 voor het buitenste , en 1 voor het binnenste gedeelte v/h scherm.

Deze bevinden zich meestal op de lijntransfo "hoogspanningstransfo"

Uiteraard dient dit afregelen te gebeuren met een scherm die op tempereratuur is , en in de hoogst mogelijke resolutie , ... slechts 1 mm tegelijk draaien aan de betrokken potmetertjes.

Noteer even hoe ze nu staan , alvorens er aan te komen ???

Peter

Ik ga van die dingen afblijven. Ik ben nog maar 13 jaar en het probleem bevind zich bij de computer van het huis.

Hallo

O.k. ------> maar uzelf en .... volgende lezers weten nu wel de oplossing op dit probleem , wat wel de bedoeling is .. :thumb::thumb:

Greetz .....

Peter

probeer via het ingebouwde menu eens te degaussen (magneetje met een streep door) en dan een fabrieksreset van de instellinge van de monitor ...

meeste goede monitors kan je ook ineens de focus mee regelen ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan