CRT of TFT resolutie VS verversingstijd / Games

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcflag

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2007
Ik zit met de volgende vraag :

Mijn Monitor is het aan het begeven en ik wil me een nieuwe kopen.

TFT schermen draaien het beste op een resolutie van 1280*1024 op 60HZ.
Nu draai ik games op een resolutie van 1152*864 op 100Hz met alle grafische opties op High.

CRT 19"
Grafische kaart is een Asus AX 800 XT PE editie 256 Mb ( ATI ) op AGP 8x.
Processor P4 3GHz.
2 Gig ram. Dual

Een resolutie van 1280*1024 trekt het systeem net niet om vloeiend te gamen met alles op hoog. Voornamelijk in BF2, hier gaat het nmlk om.

TFT schermen draaien op 60 Hz waardoor er minder rekenkracht nodig is.
MAAR de hogere resolutie van 1280*1024 vraagt wel weer meer rekenkracht van het systeem.

Dus wat kan ik beter kopen ??
Een TFT of een CRT ?? Maw, wat zal lekkerder lopen op mijn systeem.
Niemand kan me hierop een antwoord geven dus ben ik benieuwd.
En bestaat er bij TFT ook zoiets als pixelgroote zoals bij de CRT's ???

Laatst bewerkt:
Heeft niet zo veel met je scherm te maken, maar met de videokaart, enne, dotch per inch, had je bij crt's, bij tft's zijn het andere parameters die van belang zijn.

Overigens zijn de huidige tft's helderder dan crt's, en die frequentie heeft geen invloed op tft's, vandaar dat je hem gewoon in 60Hz kunt laten draaien, ze werken immers niet met beeldlijnen.

Wel is van belang, de responsetijd, 8ms is toch wel het maximum, lager is niet altijd beter, vaak heb je dan ook last van ghost, het naijlen van de beeldpunten, de kijkhoek, het contrast rtio en helderheid.

Overigens zijn de huidige tft's helderder dan crt's, en die frequentie heeft geen invloed op tft's, vandaar dat je hem gewoon in 60Hz kunt laten draaien, ze werken immers niet met beeldlijnen.

Kijk, we zijn al een stuk verder.
Als je van 100 Hz gaat naar 60 Hz, betekent dat de grafische kaart dan minder hard hoeft te werken of maakt dit niks uit ??
En kun je een "goede" TFT scherm op een lagere resolutie dan 1280*1024 laten draaien zonder dat het beeld te wazig wordt.

Want eerlijk gezegd ben ik helemaal niet onder de indruk van de huidige TFT schermen.
Alles wat ik gezien heb onder een resolutie van 1280*1024 wordt wazig.
Maar er valt zo veel te zien dus ..........

Wazig? alleen de text dan zeker, die je met de claer type tuning tool, perfect kan afstellen, die dingen geven een veel helderder en scherper beeld dan een CTR, althans hier, met mijn 940BF 2ms, even sparen, en dan gaat de 19" CRT ook vervangen worden, die ik ook nog heb.

Ik heb mijn resolutie op 1152 x 864 staan, vond ik prettiger, en heb een prima beeld.

Vergeet niet, dat als je ze in een winkel bekijkt, er veel licht op valt, wat thuis nooit zo is, dan kun je de indruk krijgen, dat het allemaal flets is.

Ok, bedankt.

Ik zal me een TFT 19" kopen.

Kort samengevat maakt de verversingstijd niks uit in de prestatie.
Een lagere resolutie kan ook gekozen worden zonder dat het beeld wazig wordt.
Voor goed tekst te kunnen lezen is een clear tuning type proggy nodig.

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan