CSI Utrecht (WORD)

Status
Niet open voor verdere reacties.

roelofsp1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 feb 2008
Hallo mensen,

Ik zit in een rechtzaak verwikkeld waarin men eindeloos aan het discussieren is over een WORD 2003 document. Daar kun je terugvinden in de eigenschappen wanneer er een wijziging is geweest (datum). Mijn werkgever wilde mij de schuld geven van het feit dat ik in een WORD document zou hebben gerommeld. Gelukkig heb ik van de rechter al 2x gelijk gekregen. Maar... er komt helaas een derde ronde.

Weet iemand exact wat er door een Microsoft WORD 2003 document allemaal als een wijziging wordt gezien? En is dat ergens terug te vinden op iets officieels? Ik probeer al dagen door die Microsoft helpdesk heen te worstelen en je loopt tegen de ene en de andere muur aan.

Graag hulp gewenst !

Alvast enorm bedankt !

bij mijn weten ziet Word zelfs het ongewijzigd opslaan van een document als een wijziging. Het is volgens mij wel zo dat Word de systeemdatum neemt als wijzigingsdatum en daarmee is dat over et algemeen onbetrouwbaar. Verzet je systeemdatum maar eens een paar dagen en sla dan een document op... wat zie je??

Een ander privacy-gevoelig element is dat Word documentgegevens opslaat bij het document.
Dit kan je voorkomen:

In Word:

Menu: Extra > Opties
Tabblad 'Beveiliging'
Vinkje bij:
Persoonlijke gegevens bij het opslaan uit de bestandseigenschappen verwijderen.

Het is overigens moeilijk aantoonbaar, dat jij degene zou zijn die zou hebben 'gerommeld'. Bovendien is dit aan de hand van vastgelegde datums en/of tijden al helemaal moeilijk.

Stel je baas (of iemand anders) heeft iets tegen je. Hij logged in onder jou naam in het netwerk en wijzigt iets aan het betreffende document, eventueel ge-antidateerd (zie reactie ECD).
Kortom: zo lek als een mandje en al helemaal geen basis voor bewijskracht.

Opslaan als ken ik al als een wijziging. Ook als je een pdf programma gebruikt om het WORD document te converteren ervaart hij ook als een wijziging. Maar wat heb je allemaal nog meer? En waar ligt dat vast?

Hoi,

In plaats van op deze manier te blijven zoeken naar 'antibewijs' - want dat is wat je nu eigenlijk doet - zou ik op zoek gaan naar mogelijke jurisprundentie omtrent bewijskracht op basis van gewijzigde documenten. Wel te verstaan: geen afgedrukte, maar nog steeds digitaal opgeslagen 'bewijsdocumenten'.

Dat klopt, maar eerst wil ik weten wat nu eigenlijk door WORD 2003 als wijziging wordt gezien.

.... een spatie

Sorry, correctie:
Elke wijziging, al is het het verwijderen én direct weer terugplaatsen van een spatie.

.... of het verplaatsen van het document
In de documenteigenschappen worden álle datums en tijden dan aangepast, zowel 'Gemaakt', 'Gewijzigd' áls, 'Geopend'.

Kortom: geen enkele bewijskracht.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan