CSM - oplossing of niet ?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

demol007

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2002
Ik beheer een aantal sites. Eentje daarvan : http://www.reikimaster.nl bevat een nieuwsbrief (onder Activiteiten) die nu nog ongeveer 1 keer per kwartaal vernieuwd wordt. De eigenaar stuurt per mail een Word-document dat ik dan omzet naar html en vervolgens FTP. Helaas wil de eigenaar - een complete leek ! - deze nieuwsbrief nu elke maand cq elke 2 weken vernieuwen. Dat zie ik niet zitten. :confused:
Ik kreeg het advies om een CMS te gebruiken maar ik ben er niet helemaal uit of dit wel de oplossing is.

Wat is jullie mening hierover ? CMS of niet ?
Zonee, wat is een alternatief ?
Zoja, welke CMS is het best geschikt voor deze gebruiker en de functionaliteit die hij wil : een tekst invoeren en op zijn site plaatsen ?

Alvast bedankt !

CMS is mooi maar maar mogelijk te ingewikkeld voor een gebruiker die niet veel kennis heeft. Alleen als het om de nieuwsbrief gaat zal het zeker te doen zijn. Maar CMS is zover ik weet meer geschikt voor site waar veel updates komen waardoor je onderhoud eenvoudiger is. De Bekenste zijn denk ik wel Jooma en Mambo voor CMS

Aangezien het in dit geval alleen om een uitbreiding gaat om nieuwsbrieven te versturen kun je ook gebruik maken van een los programma die je weer aan de site kan linken. Zo blijft alles gelijk en hoef je alleen een extra facaliteit te bouwen waarmee hij nieuwsbrieven kan versturen wanneer hij wilt.

Zelf heb ik iemand dit eens gebruikt: Website Mailing list manager http://www.webinsta.com/mailing.php

Na installatie kan de klant dan inloggen via een aparte pagina en zo nieuwsbrieven maken en versturen. Op je hoofdpagina kun je een optie maken zodat gebruiken zich kunnen aanmelden en afmelden voor de nieuwsbrief.

Persoonlijk vind ik dit een erg uitgebreid programma wat simpel werkt.

Waar je ook eens naar kunt kijken. Gratis en simpel met ook een hoop plugins. Deze is een stuk eenvoudiger om te leren als je de site opnieuw wilt opzetten zonder iets als Joomla

http://www.cmsimple.dk/

Mikeo,
excuses voor het late antwoord van mijn kant.

Ik wil graag wat rechtzetten. Sorry als ik hierover niet duidelijk genoeg was.
Het gaat NIET om nieuwsbrieven die via een mailinglist verstuurd worden naar ge-interesseerden.
Het gaat enkel om een stukje tekst dat eerst ongeveer elk kwartaal vervangen werd (hij schreef in Word; ik knipte en plakte vanuit Word naar de html; ik plaatste via FTP de vernieuwde pagina.) maar nu zou het elke 2 weken vervangen moeten worden. Als mijn aardige maar ondeskundige gebruiker in staat zou zijn om een soort van CMS te gebruiken zou dat geweldig zijn. Hij moet enkel en alleen geschreven tekst aanpassen en geen html-code.

Ik heb via een ander lijntje de tip gekregen om even naar TYPO3 te kijken. http://typo3.com/ Ik ga me daarin even verdiepen.

Als jij (of andere lezers) nog andere tips hebt, hoor ik het graag.

Ok dat inderdaad niet goed duidelijk voor mij.

Wat je ook zou kunnen proberen om een text file te laden op de plek waar de tekst moet komen. Volgens mij kun je dit met XML & Flash doen.

De klant hoeft dan alleen steeds het tekstbestandje aan te passen en opnieuw te uploaden. Het is maar een idee maar zover ik begrijp gaat het maar een 1 stuk tekst.

CMS is ook aardig lastig om te leren voor iemand zonder de ervaring. Natuurlijk kun je een handleiding maken maar ervaring leert dat ze dan toch vaak vastlopen of op verkeerde dingen klikken waardoor je nog veel zelf moet doen.

Ik heb gisteren TYPO3 bekeken en hoewel het voor mij simpel genoeg is, zal mijn gebruiker - zoals jij zelf ook aangeeft - het toch in het honderd laten lopen. :D

Het gaat inderdaad om slechts 1 stuk tekst. Dus ik ga een volgende vraag starten onder XML cq Flash om te horen hoe dat werkt.

Hartelijk dank voor het meedenken !

Een CMS valt inderdaad niet mee voor iemand die geen websitekennis heeft.
Wat om een forum te installeren?
En dan kan hier de nieuwsbrief ingezet worden.
De link nieuwsbrief leidt dus naar de nieuwsbrief op het forum
(makkelijk bericht invoeren en vette tekst en plaatjes indien nodig)

Lijkt mij wel te werken, en dan kan tevens het forum ook nog voor andere dingen gebruikt worden.
Just my 2cts.

:cool:

Joomla

Toch kan je het heel eenvoudig maken met een CMS hoor...kwestie van uitkleden en de "eigenaar/klant" slechts rechten geven op het onderdeel dat hem aangaat. En dan moet hij "de was kunnen doen". Als hij met Word overweg kan, dan kan hij ook wel met een gemiddelde editor in bijvoorbeeld Joomla of Mambo overweg.

De met Joomla 1.0.x standaard meegeleverde editor ziet er bijna net zo uit als bijvoorbeeld het reactieschermpje op dit forum..maar dan zonder de smileys. En leuk is dat je middels je css automatisch het boeltje hebt opgemaakt en de klant ziet direct zijn resultaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan