CSS instelling overruled door andere

Status
Niet open voor verdere reacties.

SimondeWit

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2012
http://heelenalmassage.nl/
In de footer van deze website staat: website: HKMedia. Ik zou die tekst en die link graag wat minder opvallend maken en daarom probeer ik ze grijs te laten weergeven, #aaa bijvoorbeeld. Die instelling wordt echter overruled door andere instellingen voor kleur van tekst en links; er is ook verschil tussen IE (gedeeltelijk gelukt) en de andere browsers zoals FF, Chrome en FF. Wat kan ik doen om die tekst en de link toch weer te geven zoals ik dat graag wil?
(NB. Ik heb de inhoud van de footer in een tabelletje gezet om te bereiken dat de social media links en de tekst waar het hier om gaat, netjes naast elkaar te krijgen in plaats van onder elkaar)

Dat er verschil zit in de css weergave tussen de verschillende browsers, dat klopt. B.v. IE volgt niet de gebruikelijke standaard, waar andere dat (soms) wel of niet doen ..

Ja dat is bekend maar het is geen antwoord op mijn vraag!

Laatst bewerkt:
Je moet de A tag waar hkmedia staat een class geven. Dan heb je specifiek voor die link een eigen opmaak.

nu heb je
HTML:
<a href="http://hkooiman.nl" target="_blank">HKMedia</a>

Maak daar dit van:
HTML:
<a class="hklink" href="http://hkooiman.nl" target="_blank">HKMedia</a>

In de css file maak je dan een class aan:

HTML:
.hklink
{
color: #aaa 
}

Ik zag trouwens ook dat je de layout in tabellen maakt. Dat is eigenlijk niet goed. Tabellen worden gebruikt om gegevens weer te geven, niet om websites mee op te maken. Ipv tabellen kun je beter DIV's gebruiken. ga maar naar w3schools.org voor meer informatie. Succes ermee!

Hoi SimondeWit,
De link zelf in de footer zie ik met Firebug al een stijl met de #aaa hebben, die hoeft dan niet aangepast te worden met een eigen class.

Voor de gewone tekst "Website" hoeft er ook geen nieuwe class aan te pas te komen; je kunt aansluiten bij de .footer class. De tabel-<td>'s hebben in de css de algemene donkerrode tekstkleur, en de .footer staat op #aaa:
Code:
body, td, th {
    color: #660000;
    ....
    }

.footer {
    ...
    color: #aaa;
    }
Omdat de tabel met de <td>'s binnen de .footer staat, overrulen de styles van de <td> die van de .footer.
Dat is de cascade van de css!
Maar door nu een td achter de .footer te zetten worden de footer-td styles weer specifieker dan de algemene td-styles, en krijgen dan voorrang. Je kunt dus als css toevoegen:
Code:
.footer td {
    color: #aaa;
    }
Zo wordt de waterval van de algemene td's afgedamd, en zit je droog onder de .footer-td. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Dank

Dankjewel,
Ik had over het hoofd gezien dat ik voor een link in een tabel in de footer nog aparte eigenschappen moest formuleren. Vooral aan het antwoord van csshunter heb ik dus veel gehad.
@Baljuin: De enige plaats waar ik gebruik maak van een tabel is juist in de footer en dat heb ik gedaan om die Addthis dingetjes en mijn website credit naast elkaar te krijgen. Zonder tabel komen die dingen steeds onder elkaar te staan.

Ja, sorry ik had denk ik iets te snel door je verhaal gelezen. Maar gelukkig weet CSShunter altijd raad :) Hij heeft me al vaak geholpen deze week :)

Je kunt die Addthis dingen ook met lijsten doen (<UL> <LI></LI></UL>) of met div's. Gebruik dan float in CSS. Dan komen ze naast elkaar te staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan