CSS maar dan anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Ik weet dat je met CSS ik kan stellen dat je op elke pagina dezelfde opmaakt wilt hebben.
Maar, als ik nou op elke pagina dezelfde tekst wil hebben?
Dus stel, ik zou op elke pagina een javascript alert willen hebben maar heb geen zin om het elke keer te plaatsen, kan ik dan in de CSS het javascript plaatsen? Ik dacht van niet...
Maar weet iemand of het kan, of hoe ik dit anders moet doen?

Je zou dan een "externe javascript" kunnen maken met al je functies erin.
Kwak al je functies in een plat tekstbestand met de extensie .js.

In de head zet je een verwijzing:
<script type="text/javascript" language="javascript" src="jouwscript.js"></script>

Dan kan je op de pagina's waar je een functie nodig hebt gewoon de functie aanroepen:

onload="functie1()"
onmouseover="ookeenfunctie()"

t.

Wat ben je allemaal aan het klussen? :) Je hebt wel erg veel interesse in css de laatste tijd.

Je kan ook een template maken. Dus 1x keer de hele pagina opbouwen en die als voorbeeld gebruiken. Met Dreamweaver erg simpel.

Geplaatst door teacher
Je zou dan een "externe javascript" kunnen maken met al je functies erin.
Kwak al je functies in een plat tekstbestand met de extensie .js.

In de head zet je een verwijzing:
<script type="text/javascript" language="javascript" src="jouwscript.js"></script>

Dan kan je op de pagina's waar je een functie nodig hebt gewoon de functie aanroepen:

onload="functie1()"
onmouseover="ookeenfunctie()"

t.

Aha, en hoe herkent die het dan? Want ik neem aan dat als ik gewoon <script language="javascript"> XXXX </script> in dat bestand zet, en op de pagina een onload dat ie niet weet waar die het vandaan moet halen. Hoe zorg ik ervoor dat die bij "functie 1" weet dat hij dat javascript moet nemen?
En kan dit ook met andere stukjes HTML, dus stel ik wil geen javascript maar gewoon een tekstje dat ik overal terug wil laten komen. Werkt dat op dezelfde manier?

Geplaatst door caveman
Wat ben je allemaal aan het klussen? :) Je hebt wel erg veel interesse in css de laatste tijd.

Jaha, dat is nog een verassing :D:D.

Geplaatst door Saviola
Je kan ook een template maken. Dus 1x keer de hele pagina opbouwen en die als voorbeeld gebruiken. Met Dreamweaver erg simpel.
Maar met een template, die werkt toch met styles (net zoiets als CSS) of vergis ik me nou?

Over die externe javascript:

Die wordt dan wel ingelezen en "onthouden", eigenlijk op dezelfde manier als een css; je zet immers ook alleen maar <p class="hoi"> neer terwijl de style "extern" staat.

Omdat het script in de head ingelezen wordt is het in de hele pagina beschikbaar.

Wil je nu alleen stukjes tekst dan kan dat ook; ik meen me te herinneren dat je in een post schreef dat jouw host SSI ondersteund. Wil je dan een file "includen" in je pagina dan doe je dat zo:
Code:
  <!--#include file="jouw_file.htm" -->

Je bestand moet dan wel de extensie .shtml hebben zodat de server weet dat er iets geparsed moet worden..

grtzz

t.

Ik doe het zo:
in de CSS:

font-style: normal}
h1 {font-family: Arial; font-size: 14 pt; text-decoration: bold; font-style: normal}
h2 {font-family: Arial; font-size: 10 pt; text-decoration: none; font-style: normal}
p {font-family: Arial; font-size: 10 pt; text-decoration: none; font-style: italic}

op de pagina:

<h1>, <h2>, <p> etc.

Hoe zou ik het dan in moeten voeren? Kan je een CSS filtje plaatsen als vb?

En wat is parsen?

een beetje kort door de bocht; parsen is het "verwerken" van informatie door de server.

Het voorbeeld wat ik hiervoor gaf heeft dus niets met CSS te maken. Je kan een file meerdere keren gebruiken op een pagina. Dit werkt op dezelfde manier als php include().

Enneh.... je kan wachten op een voorbeeld; of je kan zelf even aan de slag. :)

Maak een testbestandje (test.txt) met wat blablabla er in.

Maak dan een gewoon html bestand aan maar geef het de extensie shtml en zet er ook wat tekst in. Plaats nu ergens in de body
<!--#include file="test.txt" --> en zie het resultaat.

t.

Is het mogelijk om dit letterlijk in de CSS te plaatsen?

h1 {<script language="javascript"> blabla</script>}

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan