css3 en html 5 test vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

djeric

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
hallo.

ik heb dus te lezen gekregen en ben nog niet hellemaal overtuigd, maar die html5 en css3 werkt dit goed voor:

* alle browser types ?
* alle scherm resoluties en/of overige instellingen ?
* op mobiele telefoons ?
* op tablet's ?

als bovenstaande NIET kan met html5 en css3 dan lijkt het mij niet mogelijk om verder te gaan.

ik wil:

* een website bouwen en direct leren hoe het moet.
Dus een link bv een website met nederlandse uitleg en voorbeelden zou een uitkomst zijn. (ben nog aan 't googlen)

maar eerst dus de ham vraag, die html5 en css3 is dat goed te doen voor ALLE website bezoekers ???

Hallo Djeric,

Een antwoord op je vraag werkt HTML5 en CSS3 goed voor alle browsers, scherm resoluties, mobiele telefoons & tablets.

Dit hangt helemaal af van je programmeer skills. Je kunt met behulp van HTML en CSS de resolutie responsive maken (alle schermen goed beeld), maar dit hangt af van je programmeer skills.

Zo te lezen ben je nog echt een beginner dan zou ik beginnen met het lezen van de volgende website: www.w3schools.com (sectie HTML/CSS) het oefenen van HTML & CSS raad ik je aan via: http://www.codecademy.com/

Als ik het zo lees denk je er veels te makkelijk over? Een website bouwen kost heel veel tijd en ervaring om een mooi resultaat neer te zetten en een Nederlandse website vinden met uitleg zul je niet snel vinden aangezien de programmeertaal in het Engels is.

Dus verdiep je in w3schools en om te oefenen codecademy. Succes!

Ik beperk mijzelf even tot HTML5

Naar mijn idee heeft het niet zo erg veel te maken met je programmeer skills.
Er is op dit moment nog geen enkele browser die HTML5 volledig ondersteund.
Het zal derhalve ook niet goed werken op iedere resolutie en op iedere browser.

Kijk eens bij onderstaande link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_layout_engines_(HTML5)

Hier wordt aangegeven wat er door welke browser al dan niet wordt ondersteund.

Er is op dit moment nog geen enkele browser die HTML5 volledig ondersteund.
Het zal derhalve ook niet goed werken op iedere resolutie en op iedere browser.

dus kan ik beter gewoon met html en css werken in een notepad ++ bestand? (is deze optie beter dan?)

ik wil niet hebben dat mensen met een oudere browser type, of tabelts en telefoons hebben van "heey ik kan er niet op" of "t werkt niet"

Voor de CSS kun je op http://caniuse.com/ kijken door welke browsers iets ondersteund wordt. border-radius (maakt ronde hoeken) wordt bijvoorbeeld door IE pas vanaf versie 9 ondersteund. Nu zijn er gelukkig nog maar weinig mensen die IE8 gebruiken, en vierkante hoeken werken net zo goed als ronde, dus border-radius zou je gewoon kunnen gebruiken. CSS3 is gewoon een uitbreiding van CSS3, je kunt gewoon gebruiken wat al breed ondersteund wordt.

Voor HTML5 ondersteuning kun je hier kijken. Ook in dit geval geldt dat het niet een binair iets is, dat je HTML5 gebruikt betekent niet dat je alles van HTML5 gebruikt, dat browsers nog niet alles ondersteunen maakt dus niet uit. Je kunt gewoon die onderdelen gebruiken die al wel breed ondersteund worden. Het is niet zodat HTML5 iets totaal anders is als HTML4, het bouwt er op voort.

Trouwens, als je met video of audio wilt gaan werken heb je weinig keuze. Voor tablets en telefoons is HTML5 verreweg de beste methode, voor geruikers van oude browsers kun je dan flash als backup gebruiken.

Voor het aanpasen van een site aan verschillende resoluties kun je trouwens de @media query uit CSS3 geberuiken, die wordtdoor oude browsers natuurlijk niet ondersteund, maar die draaien toch niet op telefoons, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Dit is trouwens wel een goede plek om te beginnen.

RE: Dit hangt helemaal af van je programmeer skills.
Helemaal mee eens!

RE: Je kunt met behulp van HTML en CSS de resolutie responsive maken.
en RE: Voor het aanpasen van een site aan verschillende resoluties kun je de @media query geberuiken
Helaas, dat lukt niet meer. Steeds meer mobiles worden full hd, net als desktops. Je kunt in een website wel de resolutie (beide 1920x1080) opvragen maar het is onmogelijk te zien hoe groot een display is in inches. Het concept "responsive" zal dus gaan verdwijnen :P Wel kun je eventueel een mobiledetect script gebruiken dat redelijk kan bepalen wat voor device het is, maar zulke scripts lopen altijd achter omdat er steeds nieuwe modellen mobiles uitkomen.

RE: Er is op dit moment nog geen enkele browser die HTML5 volledig ondersteund
Yep, dus een website moet cross-browser (noem ze maar op), cross-device (tv,tablet,phone,lap/desktop) en cross-platform (Win,iOS,Android) zijn. Het leven van een website bouwer is zwaar geworden :confused:

RE: Dus kan ik beter gewoon met html en css werken.
Zoals hierboven al is gezegd zijn html5/css3 (heel kort door de bocht) gelijk aan html4/css2, maar dan met veel uitbreidingen. Het gaat dus om de basis van html4/css2. Hier moet eerst ervaring mee worden opgedaan. Daarna kun je de leuke dingen erbij betrekken uit html5/css3 (en andere scripting).

ok goed uitgelegd, heb genoeg te leren zie ik.

bedankt allen! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan