• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV bestand gebruiken als gegevensbron van draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar1

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2010
Hallo,

Ik zit met een Excel vraag en ik hoop dat jullie me daar antwoord op kunnen geven.

Op m'n werk maken we namelijk gebruik van Excel 2003. Ik heb Excel-bestanden met meer dan 65.536 regels en zou hier graag een draaitabel van maken in een Excel-bestand. Nu weet ik dat dit mogelijk is met behulp van Acces, maar ik vroeg me af of deze koppeling niet rechtstreeks gemaakt kan worden vanuit een draaitabel naar een CSV-bestand? Op deze manier kan ik de tussenstap om eerst alles in Acces te zetten namelijk weg laten en dit zou me veel werk besparen.

Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven.

Groetjes,

Ingmar

In Excel 2003 kun je nooit meer dan 65,536 rijen vullen, dus hoe krijg jij het voor elkaar om een Excel bestand te vullen met meer rijen? Of bedoel je met je verhaal dat je de gegevens over meerdere tabbladen hebt gezet? Overigens zou ik heel ernstig overwegen om over te stappen naar Access, want met zoveel data ben je nu het equivalent van 'water naar de zee dragen met een vergiet' aan het uitvoeren. Gegevensbeheer mag natuurlijk nooit belemmerd worden door een fysieke beperking van je opslagmedium...

Ik neem aan dat je bedoeld: "ik heb CSV bestanden van meer dan 65k regels"? Anders ben ik een beetje de context van je verhaal kwijt.

Afhankelijk van wat je nodig hebt kun je een CSV direct als database benaderen via ODBC. Dus als je workaround via access gebaseerd is op database queries kan het eventueel. Ik ben echter geen groot expert op het gebied van draaitabellen, geef ik eerlijk toe.

Ik zal morgen eens kijken of ik met genoemd voorbeeld uit de voeten kan. Het betreft inderdaad een CSV bestand met meer dan 65K regels.

Zoals ik het nu doe is:
1. Ik importeer de regels in Acces (vanuit het CSV-bestand) en vul op deze wijze een tabel in Acces;
2. Ik maak vanuit Excel een draaitabel naar een externe gegevensbron (het Acces-bestand)

Hallo allen,

Met het voorbeeld van cow18 ben ik eruit gekomen, het is gelukt om het CSV-bestand rechtstreeks te koppelen aan een draaitabel in een Excel-bestand. Dit gaat me erg veel werk besparen in de toekomst!

Bedankt!

De instructie van Exceluser importeert de csv-data in excel en maakt dan een pivot, en is dus beperkt in aantal records. Jij zegt dat je de csv rechtstreeks hebt gekoppeld (waardoor je die beperking niet hebt). Het kan interessant zijn om even toe te lichten wat je anders doet.

Vba kan hier handig zijn. Bijv mbv een script in Access die de csv inleest en er een Access tabel van maakt; is met name handig als de csv eerst bewerkt moet worden (bijv genormaliseerd).
Of direct in excel: lees de csv naar een ado-recordset, en verbind die rechtstreeks aan de pivotcache van je pivottable. In de excel-help vind je hiervoor de basistechniek bij Pivottables.Add.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan