• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV-bestand importeren, met datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nierdonor

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2004
Hallo,
1 januari is weer geweest, en dus heb ik mijn dagafschrfiten van vorig jaar allemaal gedownload.
Nu wil ik ze importeren in Excel. De eerste kolom is dan de datum. In het verleden kon ik via een wizard aanegeven wat voor soort gegevens er in een kolom stonden, en hoe die dan in Excel moesten worden getoond. Ik heb nu Office 2019 Pro Plus en kan de gegevens wel importeren maar krijg dan de datum in het formaat 20201231. Ik zou ze graag meteen in het formaat 31-12-2020 hebben. Ik kan datums anders opmaken door Snel Aanvullen te gebruiken, maar dat werkt niet altijd even goed.
Is er nog een manier waarbij ik die datums meteen goed heb staan?
Ik hoor het graag.

Rudi Wissink.

Ik heb nu Office 2019 Pro Plus en kan de gegevens wel importeren maar krijg dan de datum in het formaat 20201231.
De Office versie doet natuurlijk niets aan de bron van je gegevens. Als in je bronbestand de datum in het format yyyymmdd staat (20201231) dan kun je dat niet als datum importeren, in geen enkele office versie. Bij de import wordt de 'datum' dan ofwel als tekst, ofwel als getal gelezen. Je kunt dan met een formule en een hulpkolom (of met een macro) de kolom omzetten naar een datum.

Totale flauwekul @OctaFish. Vanaf de voor mij eerst bekende versie, Excel 2003, is het geen enkel probleem. Zelfs in jouw heilige Access is het geen probleem om iets in de notatie jjjjmmdd, ddmmjjjj, mmddjjjj of wat dan ook als datum te importeren. Sterker nog als het verkeerd geïmporteerd is dan kan het eenvoudig met tekst naar kolommen aangepast worden in Excel.

Laatst bewerkt:
Hallo allebei,
Ik importeer het csv-bestand via Gegevens/Uit tekst/csv.
In het verleden kon ik dan aangeven dat het een datum betrof en in welk formaat die stond:
Excel datum importeren.png
Maar blijkbaar kan dat in de laatste versie niet meer?

Ik heb nog geprobeerd om de eerste kolom op te maken als getal, zonder komma's. Daarna een kolom ingevoegd en in de eerste cel daarvan het juiste formaat te zetten.
Met Snel aanvullen daarna de tweede kolom gevuld, maar dat werkt niet goed. Ik krijg dan dit:
Snel aanvullen.JPG

Kan dit alsnog op de een of andere manier (of handiger)?

Ik hoor het graag.
Rudi.

Laatst bewerkt:
Ook in de laatste versie kan dat maar werkt iets anders. Ipv van direct te importeren moet je eerst op transform klikken. Vervolgens selecteer je kolom met datums en kies als datatype date. Als laatste stapje load en close.

Met text to columns kan het ook en dan krijg je de 'oude wizzard'

Rudi,

Ik herken dit bij het maandelijks ophalen van ING-gegevens. Naast de kolom met dat getal, maak ik een kolom vrij en plaats daarin
Code:
=DATUM(LINKS(A2;4);DEEL(A2;5;2);RECHTS(A2;2))
Trek deze naar beneden en kopieer deze kolom, plakken speciaal, waarden en vervolgens kun je de oude datumlijst vervangen door de nieuw gemaakte.

Kan je toch net zo goed tekst naar kolommen gebruiken. Is een paar muisklikken.

als formule is dit voldoende
PHP:
=--TEXT(A2;"0000-00-00")

Kan je toch net zo goed tekst naar kolommen gebruiken
Voor mij werkt dat niet, want dan krijg je een 'tekst' waar je niet mee kunt rekenen. Ik reken op een ander blad met alle uitgaven per maand

Ook in de laatste versie kan dat maar werkt iets anders. Ipv van direct te importeren moet je eerst op transform klikken. Vervolgens selecteer je kolom met datums en kies als datatype date. Als laatste stapje load en close.

Met text to columns kan het ook en dan krijg je de 'oude wizzard'

Hey VenA,
That's it! Even geprobeerd en werkt uitstekend. Super bedankt!

Rudi.

Rudi,

Ik herken dit bij het maandelijks ophalen van ING-gegevens. Naast de kolom met dat getal, maak ik een kolom vrij en plaats daarin
Code:
=DATUM(LINKS(A2;4);DEEL(A2;5;2);RECHTS(A2;2))
Trek deze naar beneden en kopieer deze kolom, plakken speciaal, waarden en vervolgens kun je de oude datumlijst vervangen door de nieuw gemaakte.

Dag Robdgr,
Ja! Dat is ook een mogelijkheid, maar ik vond die van VenA (zie vorige reactie) handiger.
Toch bedankt!
Rudi.

Laatst bewerkt:
Voor mij werkt dat niet, want dan krijg je een 'tekst' waar je niet mee kunt rekenen.

Lijkt mij stug maar het zal bij jou dan zo zijn.

Bijlagen

• Knipsel tekst.JPG
    Knipsel tekst.JPG
    13,4 KB · Weergaven: 27
  • Knipsel text to columns.JPG
    Knipsel text to columns.JPG
    60 KB · Weergaven: 31
  • Knipsel text to columns datum.JPG
    Knipsel text to columns datum.JPG
    13,1 KB · Weergaven: 22
Status
Niet open voor verdere reacties.