• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV bestand 'netjes' openen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter PJH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PJH

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2001
Hoi,

Ik heb een csv-bestand dat in Excel opent met alle gegevens (gescheiden door een komma) in één kolom. Dus in cel A1 staan 10 woorden, gescheiden door een komma en in B1 ook etc. etc.

Wie weet welke bewerking ik moet uitvoeren om dit bestand zodanig te openen zodat alle gegevens netjes in de verschillende kolommen staan? :confused:

Dank alvast.

Pieter

Hoi Pieter,

Kolom selecteren vervolgens Data -> Tekst naar kolommen en de wizzard volgen.

Jeroen

... en anders even het bestand openen in een tekstverwerker en de , vervangen door ;. En dan weer openen in Excel.

Great!

Dank, allen, het is inmiddels gelukt! :thumb:

Nog een aanvullend vraagje naar aanleiding hiervan:

Kan je Excel op een of andere manier zo instellen, dat dit voortaan automatisch gebeurt? Zodat je niet telkens opnieuw de actie die Jeroen noemt hoeft uit te voeren?

Dank alvast maar weer...:)

Hoi PJH,

Macrootje maken (Extra-> macro->macro's, vevolgens een naam intoetsen en de onderstaande code inkopieren:

Range("A11:A99").Select
Selection.TextToColumns Destination:=Range("A11"), DataType:=xlDelimited, TextQualifier:=xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=True, Semicolon:=True, Comma:=False, Space:=False, Other:=False, FieldInfo:=Array(Array(1, 1), Array(2, 1))

(als je wil dat de originele tekstkolom bewaard blijft in plaats van Range("A11") een andere Cel invoeren, bijvoorbeeld Range("B11"))

Jeroen

Hoi,

Dank voor je hulp, ik begrijp dat er dus geen optie is in Excel om altijd een csv-bestand in cellen uiteen te plukken. :confused:

De macro werkte niet echt, en dat komt denk ik omdat ik het hierboven heb over A1, B1 etc., terwijl dat A1, A2 etc. moet zijn. :o

Dus in Cel A1 staat: naam persoon 1, adres, huisnummer, postcode, woonplaats etc.
In cel A2 staat naam persoon 2, adres, huisnummer, postcode, woonplaats etc.

etc.

Wat de bedoeling is dat in cel A1 de naam van persoon 1 komt, in cel B1 zijn adres, in C1 zijn huisnummer etc.
In cel A2 de naam van persoon 2, in B2 zijn adres etc.

Groet,

Pieter

Hoi Pieter,

Probeer de onderstaande code is in een macro:
Range("A1:A99").Select
Selection.TextToColumns Destination:=Range("A1"), DataType:=xlDelimited, TextQualifier:=xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=False, Semicolon:=False, Comma:=True , Space:=False, Other:=False, FieldInfo:=Array(Array(1, 1))

(ik heb de range aangepast en Comma separator op True gezet).

Jeroen

Jammer dat er geen standaarsoplossing hiervoor in Excel is, maar deze macro werkt in ieder geval perfect Jeroen, mijn dank is groot! :thumb:

Groet,

Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan