• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

csv bestanden omzetten naar excel en access

Status
Niet open voor verdere reacties.

wielh01

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Berichten
21
Bij sommige programma's, zoals tankprogramma's en tom tom kun je de gegevens downloaden naar csv bestanden en van daaruit naar excel en access of openoffice.

Dit heb ik al uitgeprobeerd en dit lukt ook, alleen omslachtig.

Is er een mogelijkheid om buiten de leveranciers van deze programma's om een verbinding te leggen tussen excel/access enerzijds en de gegevensleveranciers anderzijds zodat niet meer met kopieren /opslaan als/tekst naar kolommen etc gewerkt hoeft te worden.

Wiel
 
Het zou "makkelijker" zijn mochten die leveranciers een database(je) en/of een driver ter beschikking stellen. Maar door te werken met tekstfiles zoals CSV files proberen ze dat nu net te vermijden... ;-)
 
Bij sommige programma's, zoals tankprogramma's en tom tom kun je de gegevens downloaden naar csv bestanden en van daaruit naar excel en access of openoffice.

Dit heb ik al uitgeprobeerd en dit lukt ook, alleen omslachtig.

Hoi,
Normaal gesproken kan je op een CSV-bestand rechtsklikken en kiezen voor 'Openen met...' waarna je Excel kiest.
Heb je dat al eens geprobeerd en - zo ja - wat gaat er dan evt. mis?
 
Reactie op wedervraag.

Hoi,
Normaal gesproken kan je op een CSV-bestand rechtsklikken en kiezen voor 'Openen met...' waarna je Excel kiest.
Heb je dat al eens geprobeerd en - zo ja - wat gaat er dan evt. mis?

Bedankt voor een prompte reactie.

Ik ben al zover dat excel geopend wordt met linkerklik, en ook dat ik alle gegevens in excel krijg en ook dat ik door tekst naar kolommen deze gegevens goed op een rijtje krijg in dit excel document en ook dat ik deze gegevens overbreng naar een access bestand met geoppelde tabellen, maar dit is, tenminste hoe ik het doe, vrij omslachtig en daarom vroeg ik mij af of dit misschien op een of ander wijze geautomatiseerd kon worden.
 
Laatst bewerkt:
Reactie op Uw reactie op mijn vraag

Het zou "makkelijker" zijn mochten die leveranciers een database(je) en/of een driver ter beschikking stellen. Maar door te werken met tekstfiles zoals CSV files proberen ze dat nu net te vermijden... ;-)

Bedankt voor een prompte reactie.

Ik ben al zover dat excel geopend wordt met linkerklik, en ook dat ik alle gegevens in excel krijg en ook dat ik door tekst naar kolommen deze gegevens goed op een rijtje krijg in dit excel document en ook dat ik deze gegevens overbreng naar een access bestand met geoppelde tabellen, maar dit is, tenminste hoe ik het doe, vrij omslachtig en daarom vroeg ik mij af of dit misschien op een of ander wijze geautomatiseerd kon worden.
 
Hoi,

Je geeft geen antwoord op mijn eerder gestelde vraag.
Die omslachtige methode die je gebruikt die weten we nu wel.
En nu maar eens proberen op mijn manier en kijken wat er gebeurt .... dácht ik zo :cool:
Je reageert dus kortom 'vreemd'. Je vraagt om een minder omslachtige methode; ik doe daarvoor een suggestie;
en vervolgens reageer je door te herhalen wat je al eerder aangaf.
Wil je nu eigenlijk geholpen worden of wil je liever eigenwijs zijn.
Indien het laatste, verdoe dan de tijd van 'helpmij'ers' niet en blijf lekker zelf verder klooien.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht kan je een en ander automatiseren met behulp van de macro-recorder. Je opent Excel en drukt op de macro-recorder (linksonder in de statusbalk), voer alle 'omslachtige' handelingen uit (van het laden van de gegevens in Excel tot het overzetten van de gegevens in Access), stop de macro-recorder, maak een button aan en koppel de macro aan de button.

Indien gewenst kan je de macro dan nog iets optimaliseren, maar probeer eerst maar eens of dit werkt.

Tim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan