• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV import foute gegevens door verkeerde format

Status
Niet open voor verdere reacties.

EricP

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2023
Ik moet een groot CSV-bestand importeren in Excel 365 en ik heb gemerkt dat een bepaald veld (cel) soms verkeerd wordt geimporteerd. Het veld waar ik het over heb heeft een unieke documentcode die correct wordt weergegeven in 99% van de rijen maar soms ook niet.

De CSV heeft 5 kolommen: ID, Pad, Documentcode, Jaar, Documentgroep.

De documentcode "1E0241" wordt in Excel bijvoorbeeld weergegeven als "1,00+241" terwijl de documentcodes "3T0142" of "1A0039" wel correct worden weergegeven. De celopmaak voor dit foutief geïmporteerde veld is wetenschappelijk, terwijl de rest wordt weergegeven als standaardtekst. Het naderhand omzetten van de cellen naar het tekstformaat heeft geen zin omdat de waarde inmiddels al fout is. Ik heb het probleem in Excel 365 zowel op Windows als Mac. Hoe kan het dat Excel de geïmporteerde velden/cellen in dezelfde kolom weergeeft in een ander formaat?

Dit gebeurt zelfs als ik de CSV via power query importeer en de kolom vooraf expliciet op het data type "tekst" zet.

Welkom, kun je een representatief voorbeeldje plaatsen van de csv?

Zorg ervoor dat in het CSV bestand de gegevens van die kolom tussen dubbele quotes staan.
Anders worden ze door die E als exponentiële getallen gezien.

Laatst bewerkt:
Al opgeslagen als csv met type

Hallo Eric,

Kun je het CSV-bestand ook anders opslaan?
Als ik een CSV-bestand open met Kladblok en kies voor Opslaan-als, dan kan ik het opslaan als "UTF-8 met BOM"
Als ik dat doe en ik open het in Excel, dan krijg ik de Tekst-naar-Kolommen optie te zien. Op het eerste scherm kies je je scheidingsteken en op het tweede scherm selecteer je de bewuste kolom en kun je aangeven dat dit als tekst getoond moet worden. Bij mij wordt dan het exponentiële nummer toch als tekst weergegeven.

csvmetBOM.JPG

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan