• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV met komma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Hey allen,

Vanuit Excel probeer ik een csv te maken met twee kolommen gescheiden met een KOMMA.

Wat ik ook probeer na wat zoeken op het internet (bvb. het lijstscheidingsteken aanpassen onder de regio-settings van het configuratiescherm of spelen met de scheidingstekens onder de geavanceerde opties van Excel) het lukt me niet om die komma meteen in de csv te krijgen. Ook niet na herstart PC met de nieuwe instellingen.
Het blijven allemaal PUNT-KOMMA's als ik de csv controleer in notepad.

Het doelprogramma dat deze csv gaat gebruiken leest enkel komma als lijstscheiding.
Mijn workaround is nu met een replace all in notepad, maar dat is een omweg.

Wat doe ik fout ?

Kijk eens naar powerquery

Wat je fout doet: Je exporteert het bestand met een ; ipv een , Hoe je het doet staat nergens.

@JVeer, dat zal ik eens moeten googelen. Maar ik zou niet verwachten dat dit zo complex moet zijn dat je er nog iets meer voor nodig hebt dan Opslaan Als.

@VenA, gewoon een Excel met 2 kolommetjes en 25 rijen opslaan als CSV. Zoals de naam het zegt (Comma Separated Values) verwacht je een tekstbestand waarvan de waarden in de kolommen gescheiden zijn met komma's en niet met puntkomma's.

Het issue is bekend op internet en heel wat oplossingen worden aangeboden. Geen van allen werkt echter bij mij.

Laatst bewerkt:
Dat gaat toch echt door hier het lijstscheidingsteken op een komma te zetten:

komma.jpg

Power query is het tegenovergestelde van complex. Daarin kun je met het ophalen van data de ; omzetten naar ,

Keurig met komma's:

Code:
Sub M_snb()
  ThisWorkbook.SaveAs "G:\OF\schrijfweg_23.csv", 23, , , , , , , , , , 0
End Sub
of
Code:
Sub M_snb()
  ThisWorkbook.SaveAs "G:\OF\schrijfweg_24.csv", 24, , , , , , , , , , 0
End Sub
of
Code:
Sub M_snb()
  ThisWorkbook.SaveAs "G:\OF\schrijfweg_6.csv", 6, , , , , , , , , , 0
End Sub

Je werkt toch niet op een Mac of zo ?

Laatst bewerkt:
@edmoor: getest op mijn privé-PC en dat werkt. Getest op mijn werklaptop en alhoewel de instelling op , blijft staan ook na herstart, blijft ie consequent een ; weergeven als lijstscheidingsteken. Zouden de bedrijfs policies dit kunnen overrulen ? Dat moet ik eens aan onze IT-diensten vragen.
@JVeer: ik kan zeker volgen, maar werk aan een projectje dat door niet-ervaren gebruikers eenvoudig moet zijn. En dat is, een basisexcelblad openen, invullen en opslaan als csv. geen idee waarom Excel dan ook geen komma wil gebruiken als er ook een Opslaan als csv met lijstscheidingsteken bestaat. Daar verwacht ik wel dat het teken gebruikt wordt dat in Windows werd opgegeven.
@snb: Een mac ? Neen, ik werk op een echte computer ;-) Misschien is idd. een stukje VBA in het basisexcelblad de oplossing, want ik kan aan mijn gebruikers ook niet vragen om die regio-instellingen aan te passen.

Maar heo wordt dat csv bestand verder gebruikt ?
Wellicht is het handiger om bij de verwerking van het csv-bestanden de ; om te zetten in ,.

@snb: dat csv bestand is gelinkt in Adobe After Effects om zo via een MOGRT in Adobe Premiere geautomatiseerd videographics te maken met de juiste namen. Excelleke op de redactieserver aanpassen en zo komen in de videomontage meteen de juiste namen.
AFX begrijpt alleen de kolommen-structuur van een gegevensbestand via een csv met komma's.

Dus een knopje op dat basis excel blad met 1 van de voorbeelden van snb er achter.
Dat lijkt me dan het simpelst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan