• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

.csv MS-DOS vs .csv MAC

Status
Niet open voor verdere reacties.

djrazor

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2002
Goedemiddag,

Kan iemand mij toelichten wat het verschil is tussen de MS-DOS- en MAC-variant bij csv-bestanden?

Op de Microsoft-site kan ik het volgende terugvinden:

CSV (Macintosh) .CSV Slaat een werkmap op als een door lijstscheidingstekens gescheiden tekstbestand voor gebruik op een Macintosh-besturingssysteem en zorgt ervoor dat tabtekens, regeleinden en andere tekens correct worden geïnterpreteerd. Alleen het actieve blad wordt opgeslagen.

CSV (MS-DOS) .CSV Slaat een werkmap op als een door lijstscheidingstekens gescheiden tekstbestand voor gebruik op een MS-DOS-besturingssysteem en zorgt ervoor dat tabtekens, regeleinden en andere tekens correct worden geïnterpreteerd. Alleen het actieve blad wordt opgeslagen.
Voor zover ik weet is .csv gewoon plain text. Als de extensie van beide varianten hetzelfde is, namelijk .csv, waar zit hem dan het verschil in? Ik kan op een Windowsmachine ook een MAC-csv aanmaken. Ik zie dus eigenlijk alleen maar overeenkomsten... :shocked:

Er zit wel degelijk verschil tussen een MAC .csv en een MS-DOS .csv.

Bij een MS-DOS .csv is aan het einde van iedere regel een LineFeed en een Carriage Return te vinden.
Bij een MAC .csv is er enkel een LineFeed te vinden.

Er zit wel degelijk verschil tussen een MAC .csv en een MS-DOS .csv.

Bij een MS-DOS .csv is aan het einde van iedere regel een LineFeed en een Carriage Return te vinden.
Bij een MAC .csv is er enkel een LineFeed te vinden.

Inderdaad, vandaar dat het scheidingsteken in zulke tekstbestanden dan ook een vbCrLf is: Cr van Carriage Return en Lf van LineFeed.

Kijk eens aan :-)

Ik had nog nooit gehoord van LineFeed en/of Carriage Return. Ik heb hier zojuist even naar gezocht en begrepen dat de eerste 32 karakters in de ASCII-tekenset (in dit geval betreft het de 11e en de 13e) blijkbaar geen 'normale' tekens zijn doch bijvoorbeeld opdrachten aan uitvoerapparatuur. Dit kan natuurlijk goed verklaren waarom ik ogenschijnlijk geen verschil kon vinden tussen beide varianten in een teksteditor.

Bedankt voor je reactie, hij mag wat mij betreft op slot :thumb:

edit: Wigi ook bedankt voor de info.

Laatst bewerkt:
Er is denk ik een simpele manier om MAC om te zetten naar MS-DOS en vice versa.

Dit kan vermoedelijk met UNIX2DOS.exe en DOS2UNIX.exe

Beide progjes zijn freeware, meestal in 1 package.
Ik maak hier zelf heel veel gebruik van op mijn werk.
Een UNIX bestand heeft zover ik kan beoordelen dezelfde layout als een MAC bestand.
Door UNIX2DOS te gebruiken wordt de missende Carriage Return toegevoegd.

Wanneer je beide .csv files opent in Excel zie je geen verschil en diverse text editors zien het ook niet zoals UltraEdit.
Je kunt dit heel makkelijk zien met Kladblok, super simpel progje maar laat het heel goed zien.
Verschillen zijn er ook uit te halen met Winmerge, een vergelijk progje die 2 files met elkaar vergelijkt op elk niveau.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan