cubase probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

leo24

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2005
Berichten
16
Hallo,
Ik werk met Cubase SX om muziek via midi op te nemen, in connectie met een Korg synthesizer. Ik wil dat de pc de door mij opgenomen Midisignalen naar m'n Korg terugspeelt, zodat ik de geluiden van de Korg hoor, maar hij schijnt de Korg niet te herkennen. Ik hoor wel de geluiden van de geluidskaart. Ook midi-in en out werken goed. Hoe krijg ik 't voor elkaar dat m'n pc de Korg herkent? Moet ik iets veranderen in Cubase zelf of m'n pc? Ik werk met Windows 98.

groet

Sander Huizinga
 
Wanneer je dat opgenomen midi spoor afspeelt, waar is de midi -out dan naartoe gerout?
Kloppen de midi kanalen?
Is die Korg goed geconfigureert?

Valt me overigens mee dat SX een beetje loopt met 98.
 
Overigens is het o dat een PC, ongeacht met welk besturingssysteem ook, niet zomaar een synthesizer zal herkennen.
Synthesizers zijn wat dat betreft niet bepaald "plug and play", zoals dat zo mooi heet.
 
Ik zou toch nog maar eens goed het manual doornemen, want daar wordt echt behoorlijk duidelijk uitgelegd hoe je dit moet doen.
 
A.J.

de midi-out is in Cubase doorgerout naar m'n geluidskaart, vandaar dat ik de door m'n Korg opgenomen midi-signalen via de wavetable van m'n geluidskaart kan horen. Midimatig loopt het goed allemaal. Ik kan echter in Cubase de Korg niet toewijzen aan de midi-out. Volgens mij ligt het probleem ook in de herkenning van W98 van de synthesizer, of liever gezegd het niet-herkennen. Ik heb de midi in en out aangesloten op de joystickuitgang van m'n pc, anders gaat het niet. Misschien dat de pc daar ook moeite mee heeft. Zou ik misschien beter een dedicated kabel kunnen gebruiken? Welke manual bedoel je trouwens, van de pc, synthesizer of Cubase?
En ja, Cubase loop verder prima met W98, behalve dit probleem dan.
 
Als het midimatig zou kloppen, zou je Korg die midi pulsen binnen moeten krijgen, die krijgt hij m.i. niet binnen. Of het staat niet goed ingesteld wat betreft je Tx en Rx.
Verder is het zo dat ik me geen voorstelling kan maken hoe een PC via een 5 polige din plug(midi)een synthesizer zou moeten herkennen. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
De midi aansluiting via de joystick manier ken ik en werkt prima, daar ligt het m.i. niet aan.
Met de manual bedoel ik de manual van SX.
Maar nu weet je ook waarom de meeste mensen die met dit soort zaken werken met plug-ins werken.
Maar ik ga nog even voor je zoeken.
 
A. J.

De Korg staat volgens de manual goed ingesteld.
Als het zo zou zijn dat geen pc via een midikabel een synthesizer zou kunnen herkennen, hoe lossen anderen dat dan op? Als het een kwestie is van een plug-in, welke zou ik dan kunnen gebruiken? Of toch maar zo'n dedicated kabel (to host pc) gebruikt? Trouwens, bedankt voor het meedenken.
 
Wat wil jij dan dat jouw PC herkent?
Dat het een Korg is?
Een PC herkent helemaal niets en zeker al niet een PC zonder XP.
Jouw PC geeft de midi pulsjes weer die je in Cubase hebt opgenomen.
Die Korg moet die pulsjes binnenkrijgen wanneer je het afspeelt zodat hij weer kan reproduceren wat jij hebt opgenomen, that's all.
Dat heeft dus helemaal niets met herkenning of wat dan ook te maken.
Ik adviseer je nog een keer met klem om daar de manual van SX voor te raadplegen. Staat er echt heel duidelijk in uitgelegd hoe je de boel moet aansluiten en welke kanalen etc etc etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan