• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cummulatieven terwijl iedere keer maand verandert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel2701

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 sep 2020
Beste lezer,

Ik zit met het volgende.

Ik heb een excelbestand met hierin allemaal cijfers per maand voor een drietal ondernemingen

Er is 1 tabblad waarop de 12 maanden van het jaar staan.

Vooraan heb ik drie regels waarin de cumulatieve stand per onderneming word opgeteld. Echter lukt het mij niet om deze variabel te maken.
Dat wil zeggen. Ik voer op mijn voorblad het periode getal in (in mijn voorbeeld is dit cel D7 van Voorblad)

Op Werkblad komt deze weer naar voren in Cel D5 e.v.

Nu wil ik als ik deze maand aan pas dat alleen de betreffende maanden bij elkaar worden opgeteld.
Dus als ik 6 (voor de maand juni in typ dan moet hij 1 tot en met 6 bij elkaar optellen)
Als ik de waarde 5 invul enkel de bedragen betreffende periode 1 t/m 5

Ik wil dus graag bijvoorbeeld H16:AQ16 optellen maar dan alleen de maand die ik geselecteerd heb plus de maanden ervoor
dus selecteer ik periode 5 dan alle bedragen van periode 1 t/m 5
maar selecteer ik periode 6 dan de bedragen van periode 1 t/m 6

Het antwoord verwacht ik in kolom E16/F16/G16 (per onderneming een eigen kolom) kolom D16 geeft de som van deze drie samen

Ik verneem graag bij voorbaad dank

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Uit je bestand wordt het mij niet duidelijk wat je opgeteld wilt hebben. Ook weet ik niet waar je een antwoord verwacht

beste JVeer

Dank voor de reactie, ik heb de vraagstelling aangepast:

Ik wil dus graag bijvoorbeeld H16:AQ16 optellen maar dan alleen de maand die ik geselecteerd heb plus de maanden ervoor
dus selecteer ik periode 5 dan alle bedragen van periode 1 t/m 5
maar selecteer ik periode 6 dan de bedragen van periode 1 t/m 6

Het antwoord verwacht ik in kolom E16/F16/G16 (per onderneming een eigen kolom) kolom D16 geeft de som van deze drie samen

Bijlagen

Zo wellicht?
Code:
E16: =SOMMEN.ALS($H16:$AQ16;$H$2:$AQ$2;E$2;$H$5:$AQ$5;"<="&E$5)

Laatst bewerkt:
Beste AlexCEL,

Precies wat ik bedoelde heel erg bedankt.

hij herkende zodra ik er =< voorzette de verwijscel niet meer maar met $ is dit opgelost

Heel veel dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan