• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cumulatief optellen per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Ik zou graag de aantallen per maand willen optellen en de resultaten rechts van de laatste dag van de maand willen hebben.

Op Internet zie ik wel voorbeelden waarbij het resultaat min of meer gegroepeerd bovenaan komen te staan, zeg maar los van de tabel zelf.
Ingewikkelde sumifs of sumprod, weet ik veel

Maar ik zou het graag naast de tabel willen, tenminste . . . als dat kan.

Bijgaand voorbeeldbestand.

In de 2e tab zoals ik het graag zou willen.

In het verleden heb ik dit redelijk vaak aan hand gehad. Handmatig die =sum functie per maand.
Nu heb ik weer zo'n soort lijstje. Nou vraag ik maar eens of daar niet een formule voor bestaat.

Zo niet, pech.

Nooit geschoten, altijd mis.

Dank bij voorbaat!

Bijlagen

Voor C2:
Code:
=ALS(ALS.FOUT(DATUM(JAAR(A2);MAAND(A2);1)<>DATUM(JAAR(A1);MAAND(A1);1);1);SOMPRODUCT((MAAND($A$2:$A$54)=MAAND(A2))*(JAAR($A$2:$A$54)=JAAR(A2))*$B$2:$B$54);"")

Voor C2:
Code:
=ALS(ALS.FOUT(DATUM(JAAR(A2);MAAND(A2);1)<>DATUM(JAAR(A1);MAAND(A1);1);1);SOMPRODUCT((MAAND($A$2:$A$54)=MAAND(A2))*(JAAR($A$2:$A$54)=JAAR(A2))*$B$2:$B$54);"")

Waanzinnig goed zeg!

Fantastisch.

Een formule van een kilometer lang, maar het werkt als een speer.
(Had het al veel eerder moeten vragen, ipv dat handmatige geknoei).

Super :thumb:

Heel hartelijk dank - hier was ik zelf never nooit achter gekomen.

FWIW de Engelse versie
=IF(IFERROR(DATE(YEAR(A3);MONTH(A3);1)<>DATE(YEAR(A2);MONTH(A2);1);1);SUMPRODUCT((MONTH($A$2:$A$54)=MONTH(A3))*(YEAR($A$2:$A$54)=YEAR(A3))*$B$2:$B$54);"")

De site
https://en.excel-translator.de/translator/
is erg handig.

Nogmaals dank.

Ik zou er een draaitabel van maken.

Misschien... , In het verleden ben ik er verschillende keren aan begonnen, maar na uren gepruts heb ik het opgegeven.
Iedere keer opnieuw maar ergens halverwege begreep ik iets niet en/of deed ik iets verkeerd.
Resultaat was hetzelfde...
Dus 'dan-maar' niet. Het amper voor.

Nog een optie:
Code:
[NL] =ALS(ALS.FOUT(MAAND(A2)<>MAAND(A1);1);SOMPRODUCT(($A$2:$A$54<=LAATSTE.DAG(A2;0))*($A$2:$A$54>LAATSTE.DAG(A2;-1))*($B$2:$B$54));"")

[EN] =IF(IFERROR(MONTH(A2)<>MONTH(A1);1);SUMPRODUCT(($A$2:$A$54<=EOMONTH(A2;0))*($A$2:$A$54>EOMONTH(A2;-1))*($B$2:$B$54));"")

Laatst bewerkt:
Is er een speciale reden dat je de jongste datum bovenaan stelt?

Misschien... , In het verleden ben ik er verschillende keren aan begonnen, maar na uren gepruts heb ik het opgegeven.

Komt ie: nog geen 20 seconden prutsen:
  • Selecteer jouw lijst op de Sheet aantallen (of 1 cel in die lijst)
  • Druk op CTRL T (maak je er een Tabel van, veel makkelijker..) dan OK (vinkje aan bij headers)
  • Op de Tab Insert, druk OP Pivot Table
  • Kies een lokatie: voor nu, klik op Existing Worksheet en op E5 (Location vult zich met Aantallen!$E$5)
  • Klik op OK
  • (Aan de rechterzijde), vink Datum aan, vervolgens vink je Quarters uit en Vink je aantallen aan
  • Druk op de +-jes voor 2021 en 2022 om ze uit klappen

Voor C2:
Code:

@AlexCEL

Sta mij toe nog even hierop terug te komen.
Stel dat ik kolom A alleen datums staan
In kolom (bijvoorbeeld L) getallen
Nu wil ik in de kolom ernaast alleen het totaal aan het eind van de maand getoond te hebben, niet de subtotalen.

Bijgaande workbook, 1e sheet toont de tussentotalen
in de 3e sheet ("Voorbeeld") laat de tussentotalen leeg, alleen het eind totaal naast de laatste dag van de betreffende maand.

Zelf zitten prutsen, maar ik zou niet weten hoe die tussentotalen moet 'onderdrukken'.

Suggestie?

Thanks!

Bijlagen

Dat is 'm helemaal! :thumb:
Heel hartelijk dank.

Ik kon wel bedenken dat er iets met 'IF' moest komen, zolang maanden gelijk blijven, niets vermelden, alleen bij het verspringen van de maand, of zoiets, geloof ik, althans... weet ik veel.

Maar ja... dát in een formule, that's different cook.

Heb de formule tig keer bekeken, getracht 'm te begrijpen.

Laat maar... doe geen moeite.

Het werkt perfect, da's het belangrijkste.

Ik bewaar uiteraard 'm zuinig, in een apart bestandje, waar ik al deze trukendozen bewaar, samen met voorbeelden.

Nogmaals hartelijk dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan