Opgelost Cumulatief per regel in rapport

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jacobusje

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2021
Goedemorgen,

Ik heb een kleine database gemaakt om de productiecapaciteit inzichtelijk te krijgen.
Per week vul ik de beschikbare uren in van het personeel en de uren die zijn gepland van uit de orders die in opdracht staan.
Daarnaast geef ik nog een percentage verzuim op.

Per week is nu al duidelijk hoeveel verschil er is per week, dat is ook niet heel ingewikkeld.
De ene week hebben we uren te weinig en een andere week hebben we uren over.

Ik zou er een kolom bij willen hebben waar per week te zien is hoeveel uur ik op dat moment te veel of te weinig heb.
Dat betekend dat een "optelling van de capaciteit van de bovenliggende regels" minus "optelling van de geplande uren van de bovenliggende regels"

Ik ben al met een kruistabel bezig geweest, maar dat wil me niet lukken.

Wil / kan iemand me hiermee helpen?
Bijgaand de database.

Bijlagen

Hoi Peter,

Bedankt, die kende ik nog niet.
Daar ga ik mee proberen, waarschijnlijk wordt het maandag, maar ik laat even weten of het lukt.

In ieder geval bedankt!

Ik snap niet wat je aan het doen bent; je hebt een tabel Verzuim met één veld en één record met daarin de waarde 5. Dat is alsof je een vrachtwagen huurt om één aardappel te vervoeren :). Daar heb je dus helemaal geen tabel voor nodig, dat kun je gewoon als Tempvar bijvoorbeeld in je database vastleggen en gebruiken. Het verzuim is dus een imaginair gegeven, en niet gestoeld op werkelijk verzuim. Wat mij niet echt betrouwbaar lijkt als basisgegeven. Maar het is jouw db natuurlijk :). Daarnaast twee velden die van elkaar zijn af te leiden: ofwel je gebruikt het weeknummer en leidt daar de datum op Maandag van af, ofwel je voert de Maandag in (kan simpel met een formule of functie) en berekent daarvan het weeknummer. Beiden invoeren is a) dataredundantie en b) foutgevoelig, want de gegevens zijn niet gerelateerd. Sowieso kun je in het veld [DatumOpMaandag] elke datum invoeren (lijkt mij niet de bedoeling) en in het veld [Week] elk weeknummer, ongeacht de ingevoerde datum. Zou ook niet moeten mogen. Kortom: ik zou het zo nooit doen :).

Ik zou er een kolom bij willen hebben waar per week te zien is hoeveel uur ik op dat moment te veel of te weinig heb.
Vind ik ook een rare; je hebt per week maar één record, dus dan valt er niks te overzien qua weektotalen; die héb je immers al!
Maar wat je hier schrijft:
Dat betekend dat een "optelling van de capaciteit van de bovenliggende regels" minus "optelling van de geplande uren van de bovenliggende regels"
kan zo:
Code:
Lopend_Verschil: CDbl(DSum("Capaciteit";"tbl_Invoer";"[ID_Invoer]<=" & [ID_Invoer]))-CDbl(DSum("Gepland";"tbl_Invoer";"[ID_Invoer]<=" & [ID_Invoer]))
Als ik het tenmiste goed interpreteer :). Zet dit in de query die je voor je rapport gebruikt, en voeg het veld toe aan het rapport.

Beste OctaFish,

Ik snap het ook niet altijd omdat ik geen expert ben ;)

Nu even serieus....
Tempvar ken ik niet en de tabel met 1 record is voor mij werkbaar :D (onkunde)

Het verzuim is inderdaad geen werkelijk verzuim, maar meer een statistisch gegeven, maar wij weten niet wie er over 3 weken ziek is/wordt.
Daarbij komt dat de database een planning is, dat staat bij ons ook zeker niet vast tot op het laatste uur, daarom werken we hem elke week bij.

De datum zit er puur voor het sorteren in, met name is dat bij de jaarwisseling belangrijk omdat je dan van 52 naar 1 spring.
Bij de invoer wordt de datum overgeslagen, ik zou hem ook kunnen verbergen.

De totalen per week van het voorliggende geeft weer welke uren van de geplande uren ik nog moet uitvoeren.
Oftewel het werk wat in week 8 niet klaar is moet in week 9 worden gedaan en dat wordt op deze manier elke week doorgeteld.
Als er een aantal weken te veel is gepland dan komen er bij cumulatief negatieve getallen te staan.
In de week dat dit weer een positief getal wordt kan ik weer orders in gaan plannen.

Lang verhaal, maar het komt er op neer dat je een aantal verkeerde aannames gebruikt in je database :). Ik zou serieus eens naar je ontwerp kijken, want dat is voor verbetering vatbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan