• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cumulatieve som

Status
Niet open voor verdere reacties.

BRELI3

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2013
Berichten
13
Goede morgen,

Ik vroeg me af of iemand me kon helpen met het volgende probleem.

Ik wens een cumulatieve som te maken in kolom R.

Echter, de titel van deze kolom kan steeds manueel gewijzigd worden naar een andere maand.

Op de rij onder de maand heb ik a.d.h.v. vlookup het overeenkomstige volgnummer van de maand geplaatst (deze rij is verborgen).

Heeft iemand onder jullie een idee (of misschien meerdere?) om dit probleem op te lossen?

Bedankt!

Met vriendelijke groeten,
 

Bijlagen

  • cuimulatieve som fruit.xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 19
Bedankt! Deze formule kan je bovendien doortrekken, als je bvb meerdere kolommen cumul naast elkaar wil afficheren! Puik werk! Groeten,
 
Kan ook nog wel zonder de verborgen rij of het extra tabblad, maar dan moet je met echte datums gaan werken.
 
Hallo,

Als je dat ook nog zou willen demonstreren zou dat fijn zijn. ik ben nl. op het werk de files aan het optimaliseren... Hoe minder extra tabbladen en verborgen rijen, hoe beter zou ik dan denken.

Bedankt!
 
Formule met datums in bijlage gedemonstreerd.

Maar: eigenlijk moet je terug naar de tekentafel. De manier waarop jij de gegevens bijhoudt is niet handig voor verdere verwerking of analyse. Beter is om je gegevens in een lijst bij te houden (een database). Hierop kun je de ingebouwde analysemethoden van Excel los laten, en ook je gewenste overzichten eruit halen. Met datumfilters kan dit voor elke gewenste periode. Ook dit heb ik in bijlage gedemonstreerd, dat heet een draaitabel.
 

Bijlagen

  • cumulatieve som fruit (AC).xlsx
    18,8 KB · Weergaven: 19
Hallo,

Bedankt! Draaitabellen kende ik reeds. Variaties op functie sumif is steeds handig, en hoe minder hulprijen/sheets hoe beter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan