• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cursor Excel naar kolom A

• Onderwerp starter Onderwerp starter TJAK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TJAK

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2005
Zou iemand mij misschien kunnen helpen met het volgende:

Ik wil graag via een macro kunnen bewerkstelligen dat de cursor (= actieve cel) in Excel, ongeacht de regel waarin ie staat , naar kolom A springt van die regel.

Bijvoorbeeld: als de actieve cel "C25" is, dan moet ie via de macro in "A25" belanden, als de actieve cel "H50" is, dan moet ie via de macro in "A50" belanden.

Alvast bedankt!

Selecteer het werkblad waar je dat wilt toepassen, klik (op het werkblad) de rechtermuisknop en kies voor programmacode. weergeven In het scherm wat nu opend plak je onderstaande code. Sluit het scherm.

Persoonlijk vind ik het erg irritant als mij de keuze ontnomen wordt wat ik selecteer. Door op HOME te klikken kom je standaard in de eerste kolom terecht.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
cells(target.cells.row,1).select
End Sub

Succes
John

Bedankt voor het snelle antwoord, maar het is nog niet precies wat ik zoek.

Ik heb een vergelijkbaar bestandje bijgevoegd. Hierin staat het volgende:
De macro kopieert een gedeelte van het tweede tabblad en voegt het in in het eerste tabblad.
De positie waarin het gekopieerde tekst wordt ingevoegd is alleen wel afhankelijk van de cursorpositie; en als die in kolom D staat bijvoorbeeld, wordt de tekst op de verkeerde plaats geplakt (moet kolom A zijn).
Ik neem aan dat er dus in de macro, net voordat ie gaat plakken in het eerste tabblad, een commando moet komen die de cursor in de eerste kolom zet van die regel.
Naar dat stukje tekst ben ik op zoek.

Ik kan helaas niet programmeren in VBA, ik moet het vooralsnog hebben van een macro opnemen, vandaar.

Nogmaals alvast bedankt.

Bijlagen

Zo;

Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
' De macro is opgenomen op 25-8-2005 door thomas.
'
Sheets("Blad2").Select
Range("A9:I10").Select
Selection.Copy
Sheets("Blad1").Select
Selection.End(xlToLeft).Select
ActiveSheet.Paste
End Sub

De Selection.End(xlToLeft).Select zorgt er voor dat gezien vanaf de linkerboven hoek van je huidige selectie (mag dus één cel zijn of ook meerder) de cursos bewogen wordt naar de meest linkse (kolom A) positie.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan