D.m.v. macro de huidige pagina van een pdf bestand afdrukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

karelbek1967

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2014
Hallo,

Onderstaande macro werkt perfect om een pdf-bestand te printen.
Alleen wil ik er iets in hebben verwerkt dat ervoor zorgt dat de huidige pagina (altijd pagina 1) wordt geprint van het pdf-bestand.

Heeft iemand daarvoor de code?

Code:
Option Explicit
Public Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" ( _
ByVal hwnd As Long, _
ByVal lpOperation As String, _
ByVal lpFile As String, _
ByVal lpParameters As String, _
ByVal lpDirectory As String, _
ByVal nShowCmd As Long) As Long

Public Function PrintThisDoc(formname As Long, FileName As String)
On Error Resume Next
Dim X As Long
X = ShellExecute(formname, "Print", FileName, 0&, 0&, 3)
End Function

Sub testPrint()
Dim printThis
Dim strDir As String
Dim strFile As String
strDir = "C:\Test"
strFile = "test123.pdf"
printThis = PrintThisDoc(0, strDir & "\" & strFile)
strFile = "test123.pdf"
printThis = PrintThisDoc(0, strDir & "\" & strFile)

End Sub

Gr. Karel

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Edmoor,

Sorry dit gaat me de pet te boven.
Moet ik hier iets voor downloaden / installeren?

Gr. Karel

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld voor je kan maken met de informatie in de link die ik je gaf. Misschien heb ik daar vanavond nog wel tijd voor.

Een Macro in Visual Basic? Om even duidelijkheid te vragen, betreft het hier Visual Basic of Visual Basic for Application? (onderdeel van Office)

Ik heb er even naar gekeken en het lijkt erop dat het printen van een specifieke pagina alleen kan via een Software Development Kit (SDK) die wordt geleverd als je Acrobat PDF koopt. Hij zit dus niet bij de gratis Acrobat Reader.
Wat ik dus liet zien met die link klopt wel, maar alleen als je die SDK hebt.

@ Huijb ... het gaat om vba.

@ Edmoor ... Wat ik nu doe is de huidige pagina (1) printen naar een pdf-bestand en laat deze dan uitprinten d.m.v. van een macro. Maar ik blijf dus handmatig werk doen en daar wou ik van af ;-) .... is dus niet mogelijk met een gratis versie.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Dat heb ik in ieder geval niet kunnen vinden. Maar het handwerk dat je nu doet zal best wel in een macro te vatten zijn. Dat lijkt me geen enkel probleem. Welke versie van Office gebruik je? En wil je dat voor Word of Excel? En waarom druk je dan niet meteen pagina 1 af maar maak je er eerst een PDF van?

Laatst bewerkt:
Office 2010 privé en op het werk Office 2007. Het is voor Excel.

De bedoeling is het volgende ..... Vaak heb ik een 25-tal lijsten; ieder document bevat 7 tot 8 pagina's. Het gehele document moet geprint worden en 2 x het voorblad van ditzelfde document. Wanneer ik alle documenten zou willen afdrukken vanuit een map (Select All en Print) dan komt het niet op volgorde eruit. Zal te maken hebben met de printque of het geheugen van de printer.

Ik heb daarom een macro gemaakt die de documenten sorteert en na elk te printen document 10 seconden pauze houdt om daarna de volgende opdracht uit te printen.

Wat ik nu wil is (het liefst in een macro)

Document 1 Geheel printen
Document 1 Alleen voorblad 2 x printen

Document 2 Geheel printen
Document 2 Alleen voorblad printen
enz .....

Wanneer ik dit voor mekaar zou kunnen krijgen hoef ik de lijsten niet meer te sorteren en liggen ze precies op
volgorde zo ik ze wil hebben.

Je hebt dus al een macro die het afdrukken van de gehele documenten verzorgt en bent nu op zoek naar een manier om na het printen van 1 document 2x pagina 1 (Voorblad) af te drukken. Vat ik het zo goed samen?
Maar zijn die documenten PDF's of Excel bestanden?

Laatst bewerkt:
Visual Basic is iets anders dan Visual Basic for Applications, VBA is programmeren binnen Office applicaties. Verplaatst naar juiste sectie.

Je hebt dus al een macro die het afdrukken van de gehele documenten verzorgt en bent nu op zoek naar een manier om na het printen van 1 document 2x pagina 1 (Voorblad) af te drukken. Vat ik het zo goed samen?
Maar zijn die documenten PDF's of Excel bestanden?

Goed samengevat. De documenten die ik wil afdrukken zijn pdf bestanden en de macro moet vanuit Excel starten.

De documenten die ik wil afdrukken zijn pdf bestanden en de macro moet vanuit Excel starten.
Ok. Dan houd het dus op wat betreft het afdrukken van alleen pagina 1 van zo'n PDF document. Ik kon in ieder geval niet met een gratis oplossing komen.

Jammer ... in ieder geval bedankt voor je hulp .... wacht nog even af of iemand anders nog een tip heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan