D-partitie kwijt

Status
Niet open voor verdere reacties.

dussie

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2003
Beste forumlezers en -helpers,

Mijn vader (dik in de 70) heeft een Acer laptop met Vista Home Premium waarbij zijn harde schijf in twee partities was aangemaakt: C en D.
Nu laat hij mij weten dat de D-partitie "kwijt" is". Hij weet niet wat hij gedaan heeft.
Kan iemand mij een oplossing voor dit probleem aanreiken zodat ik mijn vader kan helpen?

Bij voorbaat dank voor alle serieuze reacties.

Eerste wat hij moet doen is gaan kijken in Schijfbeheer.
Start -> Zoeken -> diskmgmt.msc
Alternatieve aanroep-methode: [Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc

Laat hem kijken naar Schijf0
Vraag hem welke partities er staan vermeld en welke schijfletters die hebben.
Vraag hem ook of hij op Schijf0 nog niet-toegekende ruimte heeft, en hoe groot die ruimte dan is.

Succes,

Tijs.

Dank voor de snelle reactie Thijs. Ik ga je vraag met hem bespreken en zal het resultaat posten.

Thea

De volgende informatie verkregen:

In schijfbeheer staat achter schijf0: Acer C:/ en Data E:/
Voorts heeft hij in schijfbeheer een schijf1: met daarachter D:/ 149,05GB RAW groot en 149,05GB RAW vrij en gekenmerkt als primaire partitie.

Bij de volumes staan de volgende schijven:
D status in orde / indeling RAW eenvoudige indeling / status in orde
C status in orde / indeling NTFS idem
E status in orde / indeling NTFS idem

Verdere informatie verkregen: hij heeft gisteren een backup proberen te maken maar deze mislukte. Systeem gaf aan dat Realplayer een probleem was. Dit programma heeft hij vervolgens verwijderd via configatiescherm.
Ook blijkt systeemherstel niet meer te werken. Eveneens in de veilige modus krijgt hij een foutmelding en vervolgens sluit het programma zich.

Ik hoop dat de informatie duidelijk is.

[...]Bij de volumes staan de volgende schijven:
D status in orde / indeling RAW eenvoudige indeling / status in orde
C status in orde / indeling NTFS idem
E status in orde / indeling NTFS idem
[...]

Hm... RAW betekent dat momenteel de D: partitie inderdaad niet te bereiken is, daar had iets moeten staan van NTFS danwel FAT32, welke de enige soorten zijn waar Windows mee overweg kan.

Vraag je vader eens of hij nog nuttige zaken op de D: schijf had staan. Indien er geen relevante zaken op stonden, dan kan hij de D: partitie verwijderen en in de vrijgemaakte ruimte weer een nieuwe partitie maken.

Stond er wél wat nuttigs op, dan horen we graag of hij die ook als NTFS had geformatteerd (dat zal 99% zeker het geval zijn) of als FAT32.

Indien NTFS: Met Ptedit32 moet hij dan Drive 2 selecteren uit het pull-down menu, en het eerste vakje van (partitie) 1 aanklikken, dan daar invullen 07 (een nul en een 7) ofwel klikken op Set Type, en daar 07 Installable Filesystem (NTFS, HPFS) kiezen en dan knop Save changes aanklikken.
Het kan geen kwaad hem vóór bovenstaande acties even te laten vermelden wat er nu in dat eerste vakje staat.

Bij deze acties mag Schijfbeheer niet geopend staan. Hierna de PC herstarten, en hopen dat de partitie weer bereikbaar is.

Zie bijlage wat ik ongeveer bedoel.

attachment.php

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• ptedit32.JPG
    ptedit32.JPG
    53 KB · Weergaven: 286
Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Hartelijk dank voor al je moeite en duidelijk uitleg.

De D-schijf is weer beschikbaar en bereikbaar.

Dank voor jouw hulp:thumb:

Even voor de andere forummers: Hebt je Ptedit32 gebruikt of heb je de D: partitie weggegooid en daarna opnieuw aangemaakt?

Tijs.

Ik heb de D-partitie weggegooid en opnieuw aangemaakt. De inhoud van de D-partitie (documenten, foto's e.d.) was als vrij recente copie gelukkig op zijn externe HD gezet, zodat er bijna geen gegevens verloren zijn gegaan.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan