D Schijf kwijt, ALLES weg..

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkphoenix

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mei 2015
Doordat m'n oude pc te langzaam werd besloot ik eens om hem op te schonen met CCcleaner.

10 minuten verliep het prima totdat ik met m'n domme hoofd naar de optie "D schijf verwijderen" of iets in die buurt ging, en daadwerkelijk enorm veel verwijderd heb met dat programma.

Nu ben ik dus al m'n computer accounts kwijt, alles op m'n bureaublad, alle bestanden op de pc, ik heb geen explorer/chrome meer, de toegang tot het internet is dus ook totaal weg, zowat alle functies doen het nergens meer en ga zo maar door.. heel de pc is dus naar de malle..

Ook heb ik geen eigen back up, en ik zou bij god niet weten waar m'n handleiding is!!

Iemand die me uit deze oceaan kan helpen?

Welkom op het forum van Helpmij.nl,
Dat zet je even terug in de tijd maar er zijn herstel programma's die alle bestanden weer terug kunnen halen, zolang je niet gegevens naar deze gemankeerde partities schrijft. Het is daarvoor zaak om een opstartbare schijf te hebben als je daar jou systeem hebt. Bij jou is de computer zelfs ontoegankelijk geworden en zal je dus wel een opstartbare optische schijf moeten maken. Ik denk dat er bruikbare herstel programma's op de Hirens Boot CD staan. Dit ingepakte .iso bestand moet je "als Image" naar een schijfje branden. Dat kan bijvoorbeeld met het eenvoudige programma CDBurnerXP (ook voor latere Windows versies geschikt natuurlijk). Laat dit zo nodig even door een kennis doen of kijk op Peerby met de Peerby-app voor hulp voor het maken van zo een Boot-CD bij jullie in de buurt.

n.b. er is verschil tussen wat bestanden verwijderd of een hele partitie weggehaald/geformatteerd. Daarmee moet je dus even rekening houden bij het kiezen van een herstelprogramma. Sommige programma's kunnen een hele partitie terughalen.

In de BIOS zul je het optische station vooraan in de boot volgorde én actief gemaakt moeten hebben. Anders krijg je niet de keuze, of je vanaf CDRom of Harde Schijf wilt opstarten. Laat even weten of het lukt en wat een waardeloos programma is CCleaner he?

Laatst bewerkt:
Met Ccleaner is niks mis, ik gebruik het al jaren op de standaard instellingen, maar je moet wel je koppie erbij houden en met name van de register-cleaner altijd een backup opslaan zodat je wijzigingen weer ongedaan kunt maken.
Een staafmixer is ook een levensgevaarlijk apparaat als je het anders gebruikt als bedoeld. :eek:

Over welke Windows-versie gaat het..? Want met Win7 is er meer mogelijk dan bijv. XP...

Laatst bewerkt:
Er zijn diverse programma's om verloren gewaande gegevens terug te halen, zoals Getdataback (NTFS of FAT), R-Studio, enz.
Maar ja, die zijn natuurlijk niet gratis.

En natuurlijk maken we ook niet eerst een kopie van de beschadigde schijf, want dat kost extra schijfruimte.
Nee, dan gaan we liever met gratis software zitten knoeien op de originele data.

Simpel advies: maak een kopie van de schijf met ddrescue (onder Linux) en probeer met een echt recovery programma gegevens van die kopie te herstellen.

Als je in CCleaner niet verder gaat dan het Cleaner gedeelte, dan gaat er doorgaans niets (belangrijks) verloren.

Ik vermoed dat de vragensteller (in CCleaner) gebruikt heeft: Gereedschap -> Gegevenswisser -> "Gehele station (Alle gegevens worden gewist)" gekozen ipv. de standaardkeuze "Alleen vrije ruimte" en dan een vinkje bij (een of meerdere) schijfletters en dan op knop Wissen geklikt.
Als het inderdaad om die optie gaat, dan wordt het, zéker als de vragensteller het hele proces heeft laten doorgaan, dus nergens heeft ingegrepen/afgebroken, moeilijk (zeg maar: bijna onmogelijk) om de data nog terug te halen want met de simpelste beveiligingsoptie overschrijft CCleaner de originele data 1x met een patroon en met andere beveiligingsopties tot maximaal 35x.

Misschien heeft AenA een inschatting voor je wat de herstel-kansen zijn bij (minstens 1x) patroon-overschreven bestanden.

Tijs.

Het enige wat ik hieruit begrepen heb is dat CCcleaner een *** programma is, verder had ik echt geen idee waar je het over had..

het gaat om een windows 7 idd..

Hoe moet ik aan dat recovery programma komen als ik het internet niet op kan? of zit ik nu verkeerd..

Het was idd die optie, maar ik heb hem op ongeveer de helft uitgezet omdat ik merkte dat ik verkeerd bezig was, heel verkeerd..

Laatst bewerkt door een moderator:
CCleaner wordt alleen door Alfred2 als 'waardeloos' beschreven, ik heb dat er zeker niet mee bedoeld: Het is een handig hulpmiddel als je het goed gebruikt, incl. de gereedschappen.

Tijs.

De duurste auto's zijn goed waardeloos als je boodschappen wilt gaan doen. Vreemd dat dit programma, wat gebruikerssporen wist en als "crap" (waardeloos) bestempeld het herstel per definitie onmogelijk maakt. De één wil iets verbergen maar de ander wil gewoon dingen wissen. Ik neem het op voor de crap en de gebruiker die duidelijkheid wenst.

darkphoenix, neem een bootdisk met deze goedkope hulpprogramma's en bemachtig die Hirens Boot Disk eventueel door via Peerby aan Peerby gebruikers in de buurt te vragen deze of een andere bootdisk te maken. Je hebt dan niet meer internettoegang nodig dan je nu al hebt. Ook gratis programma's kunnen laten zien wat ze aan bestanden en partities terug kunnen halen en bevestiging vragen.

Ach ach, dat progje doet precies wat je wilt en standaard wordt er niets uitgevoerd wat schadelijk is, als je het zelf veranderd zonder te kijken wat er gebeurt ligt het niet aan het progje maar aan de gebruiker.
Staat zelfs bij dat het onherstelbaar is als die tool voor het inhoud of vrije ruimte gebruikt.
Zou mij er meer in verdiepen want er wordt niet over "crab" bij die optie geschreven.
Maar goed, als je niet leest wat er staat zijn het allemaal waardeloze programma's en ligt het nooit aan de gebruiker ervan.

Schijf (gedeeltelijk) overschreven?
Van het overschreven gedeelte is in ieder geval geen data meer terug te halen.

Maar het is mij niet duidelijk wat de TS nu precies heeft gedaan, "optie "D schijf verwijderen" of iets" ???

Kennelijk geen standaard installatie, want de D: schijf verwijderen den dan "geen explorer/chrome meer, de toegang tot het internet is dus ook totaal weg, zowat alle functies doen het nergens meer en ga zo maar door.. heel de pc is dus naar de malle.."

@AenA: De data is (waarschijnlijk helemaal, maar mogelijk slechts gedeeltelijk) overschreven met een data-patroon. Nu meen ik me iets te herinneren over magnetische revival van sectoren waardoor (zelfs met een patroon er overheen geschreven) er nog data terug te halen is, maar dat is werk voor recovery-bedrijven. Overigens zal dat niet werken op SSD's, lijkt me, waarvan we niet weten of de vragensteller die heeft.
En wat waarschijnlijk de situatie was is dat er op D: ook programma's stonden (zoals Chrome etc.), vandaar dat (enkele) icoontjes op het bureaublad nu naar bestanden verwijzen die niet meer benaderbaar zijn.

Tijs.

Als dat zo is dan werd de stekker er toch niet uitgetrokken hopelijk?
In dat geval is een schijfcontroleprogramma nuttig. Zoiets staat ook op een boot-disk maar let op want bij automatische reparaties van sporen en sectoren kan de inhoud onleesbaar worden. AenA weet hier meer van. Ik ga off-line. Prettig weekend. Alfred

Patroon geschreven? Is echt niet meer te herstellen, ook niet door recovery bedrijven.

Er bestaan wel zeer speciale tools (o.a. gebruikt door Amerikaanse overheid), waarmee fragmenten toch nog kunnen worden gelezen.
De appatuur en sofware hiervoor is voor bedrijven (en zeker voor particulieren) absoluut niet te betalen.
Bovendien moeten veel gedeeltes van de schijf met de hand worden gelezen en het zou vele manuren kosten om daarmee een komplete schijf te onderzoeken.

Ok, vermoedde al zoiets. Het ziet er slecht uit voor de vragensteller.

Tijs.

Dank jullie wel voor alle reacties. Maar het gaat mij niet om alle data dat kwijt is, integendeel probeerde ik juist alles te verwijderen.

Enige wat ik op dit moment wil is een schone pc in fabriekstand, waar alles weer normaal werkt..

Handleidingen zijn doorgaans wel bij de fabrikant te downloaden op Internet. Als ik mag aannemen dat Windows voorgeïnstalleerd op de harde schijf stond én je niet bent gaan rommelen in partities (dus de herstel-/recoverypartitie bestaat nu nog gewoon, c: en andere partities zijn gewoon nog zo groot als vanaf de fabriek etc.) dan zou je een goede kans maken zónder DVD etc. tóch je systeem terug te zetten naar fabriekswaarden.

Indien je voldoet aan bovenstaande criteria: Welk merk + type PC is het?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Misschien was het handig geweest als de TS duidelijk had beschreven wat hij probeerde te bereiken.
Eerst ons hier een hele uitleg laten geven over data recovery en pas heel laat melden dat het daar niet om gaat.

Ook niet vertellen waarom door het gedeeltelijk wissen van de D: schijf de computer niet meer werkt...
Waar werd die schijf dan voor gebruikt?

En het belangrijkste: als je programma's gebruikt die je niet kent lees dan eerst de documentatie, voordat je allerlei opties aan of uit zet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan