D schijf verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sumeet

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2010
Hallo mensen, ik heb een C en een D schijf, na het formateren (ntfs) en opnieuw installeren van mijn xp is mijn D schijf opeens verdwenen. D is nu mijn cd speler geworden op mijn pc. Ik had veel bestanden op de D gezet. Is het nog mogelijk om dezen terug te halen of is het helemaal gewist, wat heb ik fout gedaan, hoe kan ik het herstellen en de bestanden terughalen indien mogelijk?

Weet jij of je echt 2 harde schijven had of slechts 1 harde schijf met 2 partities? Als je echt 2 harde schijven hebt kun je met de rechtermuisknop op deze computer in het start menu gaan. Klik dan op beheren en ga naar schijfbeheer. Hierin kun je een partitie verkleinen en vervolgens een nieuwe aanmaken. Als je "ongepartitioneerde ruimte" ziet staan kun je hier een nieuwe partite in aanmaken.

Als ik 2 harde schijven daadwerkelijk heb, zijn mijn bestanden dan nog op mijn pc, het waren hele belangrijke bestanden, denk je dat ze er nog zijn? En als ik 1 schijf met 2 partities had dan is het zeker weg? Ik ben bang dat het het laatste is dus... hoe weet ik dat zeker?

Ga eerst in Schijfbeheer kijken wat nu de status is: Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc

Mocht de plek waar normaal de D: partitie zou moeten staan nu als "niet-toegewezen ruimte" of als "Onbekende partitiesoort" (of iets dergelijks) dan zou je kunnen kijken of je met TestDisk de partitietabel kunt repareren.
Staat er wel een (ntfs of fat32) partitie die normaal de D: schijf was, dan zou het kunnen zijn dat die momenteel geen schijfletter heeft. Rechtsklik dan eerst op de CD-rom en kies "Paden en schijfletters wijzigen" en zet die op een andere schijfletter (bijv. E:). Zet daarna met een vergelijkbare actie op de 'D: partitie' de juiste schijfletter.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan