• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dag getal uit een datum halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Humadgen

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2006
Hallo

Op dit moment gebruik ik de formule =today() en maak daar handmatig =today()-10 van als ik een bepaald rapport op de 10e dag van de maand draai. (Ik moet namelijk de positie per het einde van de vorige maand hebben.)
Vervolgens wordt de formule omlaag gekopieerd in het spreadsheet zodat een positie overal met 10 dagen wordt gecorrigeerd.

Wat ik wil is dat als ik op de 10e dag van de maand een rapport laat draai, dat ik het getal 10 kan isoleren zodat de eerder genoemde formule =today() zich corrigeerd naar maand einde. Draai ik mijn proces op de 14e dab wil ik uiteraard 14 hebben.

Kortom de dag in de maand is het getal dat ik als correctie moet gebruiken om op de laatste dag van de vorige maand uit te komen.

Weet iemand een manier om "het getal behoorende bij de dag in de maand" te isoleren of om direct de datum behorende bij de laatste dag van de vorige maand of om de datum per het begin van de maand als waarde te krijgen?

Thanks
Humadgen

Heb je hier iets aan?

Cobbe

Laatst bewerkt:
ALs ik het goed begrijp, is dit dan geen te simpele vraag...

=day(today())

of in het Nederlands

=dag(vandaag())

Wigi

De laatste dag van vorige maand:

=DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY());0)

Wigi

Ja je hebt gelijk is wel erg makkelijk, maar ik kwam er even niet op.
Grtnx
Humadgen

Ps. (Is toch ook wel eens lekker als het makkelijk is?)

Nogmaals hallo

Naar aanleiding van het laatste antwoord heb ik geprobeerd om een formule te maken die bepaald of een datum binnen een range valt (= van de vorige maand).

=IF(AND(DATE(YEAR(TODAY()-30),MONTH(TODAY()-30),0)+1<G2,G2<DATE(YEAR(TODAY()),MONTH(TODAY()),0)),F2,"A")

Wat ik wil is dat; indien de datum uit cel G2 in de maand April (= de vorige maand) valt, dan wil ik de waarde uit cel F2 zien, en anders de letter A

Opzich werkt de bovenstaande formule vandaag (= 22 mei) wel, maar het zou ook kunnen dat ik deze test op 3, 15 of 30 mei doe. Het resultaat moet dan wel weer hetzelfde zijn als vandaag.

Ik twijfel of de aanpassing van -30 achter TODAY() in de formule juis is.

Heeft iemand een betere / zekere oplossing? of werkt dit?

Bedankt en grtnx
Humadgen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
=IF(AND(DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY());0)>=G2;G2>=DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY())-1;1));F2;"A")

Zet die Today() wel in een aparte cel en verwijs dan telkens naar die cel. Dat is efficiënter dan 4 keer een Today() gebruiken.

Wigi

Wigi (of iemand anders)

Het werkt perfect, maar als ik nu een maand verder terug wil kijken, wat pas ik dan precies aan in de formule:

=IF(AND(DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY());0)>=G2;G2>=DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY())-1;1));F2;"A")

wordt het dan:
=IF(AND(DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY());-1)>=G2;G2>=DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY())-2;1));F2;"A")

Thanks
Humadgen

Laatst bewerkt:
Beste Humadgen :D

een maand verder terug wil kijken
:eek:

Is het nu een maand verder dat je wil kijken of een maand terug

Als het een maand verder is zet dan voor MONTH +1, formule is dan:
=IF(AND(DATE(YEAR(TODAY());1+MONTH(TODAY());0)>=G2;G2>=DATE(YEAR(TODAY());1+MONTH(TODAY())-1;1));F2;"A") :thumb:

Als het een maand terug is dat je wil kijken doe dan voor MONTH -1+, de formule is dan
=IF(AND(DATE(YEAR(TODAY());-1+MONTH(TODAY());0)>=G2;G2>=DATE(YEAR(TODAY());-1+MONTH(TODAY())-1;1));F2;"A") :thumb:

Groetjes Danny :D

Ha Danny,

Ja verder terug kijken klinkt raar als ik het nu terug lees.
Ik kijk nu naar April en wil naar Maart gaan kijke. dus de formule TERUG lijkt me dan de juiste.

Bedankt.
Grtnx
Humadgen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan