• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagen en avonden uitrekenen met decimalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marie01

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2008
Ik moet voor reizigers uitrekenen hoeveel dagen en avonden er binnen een bepaalde periode vallen.
Een dag is van 0:00 tot 18:00 en een avond is van 18:00 tot 24:00. Zoals in dit voorbeeld:

Aankomst plaats van bestemming 8-10-10 20:00
Vertrek plaats van bestemming 11-10-10 0:00

Totale tijd (exclusief reizen) 52:00

Totale tijd bevat aantal dagen (van 0:00 tot 18:00 uur) ?
Totale tijd bevat aantal avonden (van 18:00 tot 24:00) ?

Zou dit mogelijk zijn? Mij is het niet gelukt. Heb geprobeerd met nettowerkdagen, maar dan worden alleen gehele dagen uitgerekend, ik zou graag willen dat dan het aantal dagen wordt weergeven met decimalen. Bijvoorbeeld 2,5 of 2,75.
Voor het uitrekenen van avonden heb ik geen formule gevonden.

Hallo Marie,

Kijk eens op
http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm
onder dag- en nachttarieven, en dan met name op Blad2, daar is een uitleg hoe tot een resultaat is gekomen.
Bedenk echter wel dat de daar gegeven formules er op gebaseerd zijn dat periodes in het weekend met de avond-tarief-periode worden gelijkgesteld.

Laatst bewerkt:
Opgelost

Beide oplossingen zijn enorm goed. Leuk zo'n opsomming met allerlei Excel vondsten.
De oplossing van Thoralf kan ik 1 op 1 overnemen. Geniaal.
Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan