• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagen optellen met bepaalde voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

gonzo31

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2007
Hallo,

Ik hebt een tabel met 4 kolommen. Eerste dag, laatste dag, soort en dagen.
Nu wil ik tussen de datum 01/04/[cel H1] en 31/03/[cel I1] de dagen tellen van de genomen vakantieblokken als er in kolom 'soort' en L staat.

Ik dacht zelf aan somproduct maar ik heb denk ik een criterium te weinig, namelijk de L of de P. Wellicht dat SOMMEN.ALS beter werkt maar ik ben geen held in matrixen dus graag jullie hulp. Zie ook bijgevoegde bestand.

Alvast bedankt!Bekijk bijlage leave.xlsx

Laatst bewerkt:
Volgens mij moet zoiets aardig in de buurt komen. Met in kolom G een L of een P.

PHP:
=SOMPRODUCT((JAAR(tbl_leave[First day])=H$1)*(tbl_leave[Days])*(tbl_leave[Type]=G3))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi VenA,

De optelling werkt wel, alleen niet zoals ik hem helemaal in gedachte had. Het vakantiejaar waar ik mee te maken hen gaat niet per heel jaar (2015 of 2016) maar loopt van 01-04-[jaartal] tm 31-03-[jaartal+1]. Dus bijv. 01-04-2015 tm 31-03-2016. Daarom had ik in mijn initiële file dit ook verwerkt in het somproduct.

Ik denk dat de oplossing voor handen ligt maar zie deze even niet :(
Wellicht dat iemand me nog kan helpen. Dank!

Kijk eens of deze het gewenste resultaat geeft:

Bijlagen

Hi WHER,

Dit is inderdaad zoals ik het wil hebben. Super bedankt!

Kun je mij misschien uitleggen waarom er 2x in staat dat de formule naar de kolom type kijkt? Één keer is in ieder geval om te bepalen of we de een L of een P hebben ingevuld maar de 2de keer is me een raadsel. Ik wist ook niet dat er drie maal een * gebruikt kan worden dus dat je naar vier variabelen kijkt met de formule. Bekijk ik dat zo goed?

Code:
=SOMPRODUCT((tbl_leave[First day]>=DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN("1-4-";H$1)))*(tbl_leave[Type]=G3)*(tbl_leave[Last day]<=DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN("31-3-";I$1)))*tbl_leave[Days])

Wil er graag nog wat van leren :)

Je eerste opmerking kan ik niet echt volgen:
Kun je mij misschien uitleggen waarom er 2x in staat dat de formule naar de kolom type kijkt?
Zelf zie ik maar 1 verwijzing naar kolom "type"
Code:
=SOMPRODUCT((tbl_leave[First day]>=DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN("1-4-";H$1)))*[COLOR="#FF0000"](tbl_leave[Type]=G3)[/COLOR]*(tbl_leave[Last day]<=DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN("31-3-";I$1)))*tbl_leave[Days])

De tweede opmerking: we kijken naar 3 voorwaarden (delen van de formule waar ">=" of "=" of "<=" voorkomt), deze geven elk apart een serie waar/onwaar, vermenigvuldigd met elkaar geeft dit een serie enen/nullen, welke uiteindelijk vermenigvuldigd worden met de getallen uit kolom "Days" en opgeteld worden (dus een som van produkten >> somproduct)

Je eerste opmerking kan ik niet echt volgen:

Zelf zie ik maar 1 verwijzing naar kolom "type"
Je hebt gelijk, ik zat niet op te letten.

Dus als ik het goed begrijp zijn de eerste delen de voorwaarden waar ik er een x aantal van kan hebben (in dit geval 3) en het laatste deel waar de telling plaats vind. Dan snap ik hem en kan ik het zelf in de toekomst ook toepassen. Dank!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan