• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagen, uren optellen, maar weekenden niet: HOE?

• Onderwerp starter Onderwerp starter dek8
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dek8

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2018
Hi there!

Graag schakel ik jullie hulp in.

Het gaat om het maken van een planning voor machines. Meer concreet: ik wil adhv de doorlooptijd van een order de startdatum/starttijd en einddatum en eindtijd berekenen per order. De machine is met die order vaak een paar dagen, maar soms ook minder dan een dag bezig. De machine draait 8 uur per werkdag. Dus bv niet in het weekend (en niet op feestdagen). Die dagen dus niet mogen worden meegenomen bij de te calculeren einddatum en eindtijd. Bijgevoegde excel alle details, daar heb ik de doorlooptijd in dagen reeds uitgerekend en goed staan. Nu gaat het om de vertaalslag naar einddatum en eindtijd (welke formules worden dat?). Kunnen de weekenden en (NL) feestdagen daar in worden meegenomen??

Met soms wel 100 orders in de boeken, wil ik een planningssheet maken waarop ik precies kan zien welke order er volgens de planning wanneer aan de beurt is.

Bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
YES!

Heel erg bedankt, hier kan ik mee verder!!

Naschrift, oops, ik was toch wat te enthousiast, hierbij in de herkansing. Ik had hem initieel iets vereenvoudigd, maar omdat de devil in the detail is, toch nog 2 kolommen toegevoegd in v2. Een order kan namelijk soms snel(ler) omdat er soms meerdere items tegelijk kunnen worden gemaakt; het gaat bv per 'doos' en er kunnen meerdere dozen tegelijk. voorts kan de machine soms bv 2 keer per uur draaien. Dus stel 4 dozen tegelijk in de machine en hij draait 2 keer per uur. Waarmee een order van 50 dan 50 / 4 / 2 = 6,75 uur = 0,78 dag (bij 8 uur pd) bezig is. Vandaar dat in mijn eerste versie 0,78 stond bij doorlooptijd.

Zelf geprobeerd om formules aan te passen, maar lastig. Punt is nu dat de 0,78 afrond naar beneden (door de -1 in de formule neem ik aan). Dus nu krijg ik dat order 1 klaar is op 16 juni, en order 2 met huidige formules nu op 15 juni (da kan niet, moet uiteraard ook 16 juni zijn, maar alleen wat later qua uren i.v.m. de 0,78 dag die erbij moet worden geteld).

Hoop dat het duidelijk is, bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan