• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

DAGEN360 incorrect

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Beste forumleden,

ik heb een formule die gebruikt maakt van de functie DAGEN360 deze rekent met een jaar van 360 dagen (12 maanden van 30 dagen). Ik zit nu met het probleem dat ik op 30 oktober een storing in wil voeren en ook een storing wil gereedmelden. Normaal gesproken moet er met de volgende code:
Code:
=DAGEN360(A1+1;B1)
-1 uitkomen. Hierbij is A1 de eerste datum en B1 de tweede melding. Ik doe A1 +1 omdat ik wat gegevens moet uitrekenen waardoor er anders verkeerde gegevens uitrollen, dit heeft in principe niet veel met mijn probleem te maken. Maar omdat excel rekent met 30 dagen per maand, komt er wanneer ik een storing meld op 30-10-2006 en een storing weer gereed meld ook op 30-10-2006. Dan geeft excel als resultaat 0 uit terwijl dit -1 moet zijn.

Heeft iemand een idee wat ik aan deze code kan veranderen zodat hij wel exact klopt?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi Toverkamp,

Bizar probleem. :eek: :shocked:

Ik heb er een oplossing voor gevonden, maar ik kan er geen verklaring voor vinden.

Greetz,

Joske

Bijlagen

Joske, bedankt voor je reactie, maar dit lost helaas mijn probleem nog niet helemaal op. Nu geven de "normale" date een probleem, dus bijvoorbeeld
26-10-2006 28-10-2006 geeft als resultaat -3 terwijl dit dan wel 1 moet zijn. Er zit immer 1 volle dag tussen (27-10-06).

ps zie bijlage.

Toverkamp

Bijlagen

Volgens mij ben ik eruit, maar weet niet zeker of dit 'm is:shocked:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A1;B1;"D")-1

Ik heb er een oplossing voor gevonden, maar ik kan er geen verklaring voor vinden.

Uit de help files voor DAYS360:

U.S. (NASD) method. If the starting date is the 31st of a month, it becomes equal to the 30th of the same month. If the ending date is the 31st of a month and the starting date is earlier than the 30th of a month, the ending date becomes equal to the 1st of the next month; otherwise the ending date becomes equal to the 30th of the same month.

Hier is dus het Amerikaanse systeem gebruikt, en niet het Europese. Vandaar het verschil. Je zou het trouwens niet opgemerkt hebben als je datums niet op het einde van de maand vallen.

Wigi

Nee, dan zou ik het inderdaad niet gezien hebben. Ik zat ook al de hele tijd te kijken wat er toch fout aan de formule was:shocked: .
Maar volgens mij klopt de volgende formule wel, of zie ik het dan toch mis??:
Code:
DATUMVERSCHIL(A1;B1;"D")-1

Volgens mij ben ik eruit, maar weet niet zeker of dit 'm is:shocked:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A1;B1;"D")-1

Dit is 'm inderdaad.

Analysis Toolpak moet wel aangevinkt staan.

Ook nog: als je hekjes in de cel krijgt, zet dan de celeigenschappen op Standaard. Niet op datum.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan