• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagoverzicht uitgaven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elkana

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een sheetje te maken waar elke dag uitgaven in bijgehouden kunnen worden.
Het gaat erom dat als er meerdere keren iets gekocht is op een dag, dit dan opgeteld wordt. Dit lukt allemaal prima. Dan wil ik graag een gemiddelde van de uitgaven per dag.

In bijgevoegd bestand (tab Maart) staat een voorbeeld van wat ik bedoel. Maar zoals je kunt zien pakt hij het gemiddelde van de hele maand. Terwijl we nog maar op 18 maart zitten. Dat hij het gemiddelde van de 31 dagen pakt komt omdat er bij Totaal (kolom J) een som wordt uitgevoerd die het totaal van de dag opteld. Daar komt dan 0 uit omdat de dagen vanaf 18 maart nog niet zijn ingevuld. Maar deze som moet er wel al standaard staan, anders moet je dit steeds handmatig doen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste op kan lossen? Ik wil dus het gemiddelde van de ingevulde dagen als uitkomst.
Of als iemand anders een mooi Excel bestand heeft om de dagelijkse kosten in bij te houden zou dat ook goed zijn natuurlijk :)

Bijlagen

Hallo Elkana,

Zo iets: =J33/AANTALLEN.ALS(J2:J32;">0")

of met een matrixformule: =GEMIDDELDE(ALS(J2:J32>0;J2:J32))

Groet

Dirk

Laatst bewerkt:
@Dirk

Ik denk dat je moet delen door het aantal dagen en niet door waarden > 0.
Motivatie:

Stel je koopt deze maand 2 maal beltegoed à €15.00 = €30.00
Gemiddeld ben je dan €30 gedeeld door 30 dagen is €2.00 per dag kwijt
Jouw berekening zou zijn €30 gedeeld door 2 is €15.00
Lijkt mij niet goed.
TS mag uitsluitsel geven wat ze wilt

ps mijn formule kan nog iets eenvoudiger:
Code:
=SUM(J2:J32)/(MIN(TODAY();A32)-A2+1)

Hallo Willem,

Klopt, ik heb er ook over na gedacht. In de vraag staat echter " Ik wil dus het gemiddelde van de ingevulde dagen als uitkomst " en dat heb ik dus iets anders begrepen. Op basis van "Vandaag" zal een dag later er een ander gemiddelde uitkomen. Dat lijkt mij ook niet juist. Maar Ts zal uitkomst brengen

Groet

Dirk

Hallo allen,

Het moet inderdaad zo zijn dat ik kan zien wat ik gemiddeld per dag uitgeeft tot de dag dat ik het ingevuld heb. En niet de gehele kolom al het gemiddelde want de maand is nog niet afgelopen.

Elkana,

Heb je de formule uit post #4 van "popipipo" al gebrobeerd ?

Hallo Elkana,

De formules van Willem en mij geven verschillende uitkomsten omdat we jouw vraag verschillend opvatten. De vraag is namelijk als je op b.v. 5 dagen van de 18 dagen uitgaven hebt gedaan of je nu een gemiddelde wilt over 5 dagen of 18 dagen.?

Groet

Dirk

Hallo Dirk,
Het is de bedoeling dat er een gemiddelde komt over 18 dagen. Ondanks dat je er maar op 5 geld hebt uitgegeven.
Bij de formule van popipipo krijg ik #NAAM? als uitkomst. Zie bijgevoegd bestand.

Bijlagen

Even de formule vertalen naar het nederlands:
Code:
=SOM(J2:J32)/(MIN(VANDAAG();A32)-A2+1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan