• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagreeks automatisch in laten vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koetsie

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2012
Hallo,

Voor de zorgdames ben ik bezig een rapportageformulier te maken in Excel. Nu heb ik de dagreeks handmatig ingevuld (1 tot en met 31 voor januari), maar dit moet handiger kunnen, zodat ook de opeenvolgende maanden automagisch van de juiste datums voorzien worden :).

Ik heb al met een scheef oog naar de voorbeeldkalenders van Microsoft gekeken en ik zie dat er stevig gebruikt gemaakt wordt van matrixformules, maar op de één of andere manier kan dit alleen met aaneengesloten cellen en zo te zien ook alleen in horizontale richting.

Laat ik nu net de cellen waarin de dagnummers niet in horizontale, maar in de verticale richting hebben staan, met eronder de dag (Ma, di, wo, enzovoort). En dan gaat Excel - bij mij althans - rare dingen doen. :D. Ik heb vooralsnog alleen de maand januari, maar zoals gezegd wil ik ("met één druk op de knop" zoals mijn vroegere directeur altijd zei) de datums automatisch ingevuld krijgen. Ik zit zelf aan de formules DAG en WEEKDAG te denken.

De sheet zelf kan na herhaaldelijke pogingen niet geüpload worden, blijkbaar te groot, maar ik heb een schermafdruk. het gaat me om het invullen van de groen gekleurde velden.

Rapportage.PNG

Eh nee. Zelf ontworpen. Oh sorry, je bedoelt het screenshot. De excelsheet zelf is 2.350 kB groot.

Laatst bewerkt:
Heb je forumvoorbeeld bekeken, deze formule was ik al tegengekomen in de vorm van dit:
Code:
{=DagWeek+DATUM(KalenderJaar;1;1)-WEEKDAG(DATUM(KalenderJaar;1;1);(WeekStart="Ma")+1)+1}
De accolades staan voor een matrixformule, waarbij er ook gebruikt gemaakt wordt van een voorgedefinieerde reeks met de naam DagWeek:
Code:
={0\1\2\3\4\5\6} + {0;1;2;3;4;5}*7
Alleen werkt deze oplossing maar in een horizontale reeks opeenvolgendecellen. Zal de formule in je antwoord eens uitproberen :thumb:.

Laatst bewerkt:
Omdat ik het jaar goed wil eindigen heb ik het even voor je nagebootst.:)

Bijlagen

We zijn grotendeels verder! Ik heb na het lezen van jullie input de maand januari voorelkaar. Vooral de website waarnaar RobdG linkte kwam, ondanks de ietwat verouderde gegevens, Excel heeft tegenwoordig de hele mooie functie ISO.WEEKNUMMER, goed van pas voor de maand januari.

Helaas gaat bij de maand februari het alsnog de mist in, omdat 1 februari niet op een maandag valt en vervolgens de dagen van de week niet meer kloppen, omdat een nieuwe week op de maandag begint en in de formule verwezen wordt naar het (iso) weeknummer (Zie screenshot. Daar zie je dat maandag ineens de 28e wordt -28 januari 2019 dus -) Dit heb ik provisorisch opgelost door het weeknummer handmatig aan te passen in de formule zelf.

Het verdient niet de schoonheidsprijs, ik denk dat het met een macro of wat VBA of zelfs een verborgen kolom wel op te lossen is, maar dat kost me vooralsnog te veel tijd om in te duiken. Wie een elegantere oplossing heeft, ik hou me ervoor aanbevolen!

In ieder geval allen bedankt voor alle hints en tips! Bij de weg, leuke website van je Rob!

Rapportage 2.PNG

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan