dan toch een nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

RedGuerilla

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2008
Al ruim een half jaar ben ik toch echt wel toe aan een nieuwe pc, maar de noodzaak ontbrak tot voorkort. En inmiddels ben ik mijn zoektocht gestart maar kan nog best wat hulp gebruiken, heb al een hoop topics hier en op tweakers door gespeurd en heb inmiddels enig idee, maar wat persoonlijke hulp is meer dan welkom.

Te beginnen met het handige lijstje van uhmmm....(Raoul was het niet?):

- Budget  Wat wil je gaan uitgeven aan de nieuwe computer?
800-1000 euro, maar de kosten zijn niet het belangrijkst (door de monitor mag het er enigzins overheen gaan)
- Assemblage  Moet de winkel de hardware voor je assembleren of ga je dit zelf doen?
Yep ze mogen het voor me in elkaar zetten
- Besturingssysteem  Heb je al een besturingssysteem? Zo ja welke dan? XP/Vista? Als je er nog geen hebt is Vista Home Premium aanteraden, XP kan natuurlijk ook.
ja maar oud en OEM, Vista Home Premium maar doen dus
- Winkelkeuze  Heb je nog een voorkeur qua winkel?
Niet persé
- Doel  Wat is het doel van de computer? Gamen? Photoshoppen?
Veel verschillende dingen eigenlijk, ben redelijk fanatieke gamer, met name MMO's (maar wie weet waar ik morgen zin in heb). Verder werk ik voor mijn studie veel met photoshop en 3d-modelleringsprogrammas als Maya/sketch-up en de standaard textverwerking ongein, mediaplayer, MSN en meerdere i-net paginas
- Overclocken  Ga je met de nieuwe PC overclocken of niet?
Nop
- Randapparatuur  Moet er bij het systeem ook nieuwe randapparatuur? Denk aan: Muis/Toetsenbord/Speakers/Monitor.
Als je een nieuwe muis en nieuw toetsenbord wilt ook aangeven of je graag draadloos hebt of liever niet, eventuele andere voorkeuren ook aangeven.
Als je nieuwe speakers wilt ook aangeven wat voor setje je graag zou willen? (2.1, 5.1, 7.1)?
Als je een nieuwe monitor wilt wel aangeven aan welke maat je zat te denken (20”/22”/24” etc. ?)
Monitor 22". Ik heb al een 17" en als het een beetje kan hang ik ze er het liefst allebei tegelijk aan

On a side note:

Ik hoef niet persé het beste van het beste zolang het maar mijn gebruik makkelijk aankan en goed perspectief bied voor de toekomst (denk aan nieuwe generatie games, evt. videobewerking later oid, en redelijk snel kunnen renderen van 3d modellen).
Het is echter vrij snel een stuk beter dan mijn huidige stoommachine aangezien hij met moeite WoW op 10fps krijgt. Ik heb aan deze samen met een vriend wel is zitten sleutelen en daar heb ik eigenlijk geen geduld/tijd voor over het algemeen dus stabiel en duurzaam is het belangrijkst.

Ik heb enige basiskennis over pc's en hardware, weet wat welke functie uitvoert etc. Maar om echt gegronde keuzes te kunnen maken over wat beter is kan ik niet dus daar komen jullie bij kijken (en een aantal kenissen, maar meer zielen meer vreugd).

Nu heb ik na hier wat lezen en op tweakers wel al wat aardige tips opgedaan en zover ik kan lezen is een pc in elkaar laten zetten het beste, maar mocht je een complete pc aan me willen aanraden ben ik ook blij.
Ik heb iig naar aanleiding van wat ik hier las al een basis bij alternate in elkaar gezet.

Kast ed. ontbreekt omdat ik daar echt geen flauw benul van heb en voor een aantal onderdelen heb ik maar een heel mager geinformeerde keuze gemaakt, dus bij voorbaat mijn excuses voor de onwetendheid. (en voor de nogal lange en ietwat wazige vraagstelling)

bij voorbaat bedankt voor de tijd en moeite

Bijlagen

• systeem1.GIF
    systeem1.GIF
    26,6 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Qua budget ben je wel een beetje vaag.

1000 inclusief monitor en Vista betekent dat er nog maar 650 euro over de hardware van de computer. Dat is best weinig als ik het zeggen mag.
Is 900 voor alleen de computer (incl software) een idee, of wordt dit dan te duur?

Ja sorry dat bedoelde ik 800-1000 euro exclusief monitor

Maar zoals ik in mijn vorige post al zei. De kosten zijn niet het belangrijkst (budget is enigzins rekbaar)
De kwaliteit/prijsverhouding en het functioneren is veel belangrijker.

geld is ook maar geld als het op de bank staat (en wie weet in deze tijden verdwijnt het dan zelfs :p)

Laatst bewerkt:
azerty.nl:

Id 35872 Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 3 € 67,68

Id 89327 Microsoft Windows Vista H. Prem. 64bit,S € 101,70

Id 7517 Azerty Montage volledig systeem 1 jaar g € 58,99

Id 30847 OCZ OCZ2VU8004GK,4096MB, 800MHz, DDR2, P € 65,93

Id 68471 Antec EarthWatts,Retail, 650Watt € 69,31

Id 90059 Club3D Radeon HD4870 OC,512MB, GDDR5, PC € 208,79

Id 79511 GigaByte GA-EP45-DS3R,Retail € 114,29

Id 64630 Intel Core 2 Quad Q9550,Boxed, Q9550, So € 273,70

Id 80421 Cooler Master Centurion 534,Zwart, zilve € 50,19

Id 87978 Samsung SH-S223F € 20,66

Inclusief verzendkn 1031,34

Met de Q6600 ipv de Q9550: 920 euro
E8500 ook zoiets.
Maar ja die Q6600 is toch wel een stuk slechter. En de E8500 is voor gamen wel goed. Maar ja met videobewerken is hij slechter.

Bezuinigen kan je nog op de kast (maar niet veel!), op het moederbord (30 euro maximaal vind ik).
En verder op de videokaart. Maar ja. Dan moet je dus een HD4850, of 9800GTX nemen. Dan bespaar je zeker 60 euro
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/160/93400/geforce-9800-gtx-.html
Prestaties zijn natuurlijk wel slechter.

Ok klinkt goed.

Nog enkele vragen:

De kast die je voorsteld, vind ik niet helemaal geweldig....ben niet zo van het zilver (maakt niet zo heel veel uit). En heb mijn USB poorten liever aan de bovenkant van de kast.

Ben zelf even gaan speuren en kwam op een naar mijn idee vergelijkbare:

Id 68676 Cooler Master Centurion 590, Zwart
- enige verschil dat ik zie is 4 meer 5,25 bays en er zit een extra casefan in, dus deze kan dan in principe ook.
- En met deze heb ik dan geen extra case fan meer nodig toch?

Denk dat ik idd voor de voor jou voorgestelde Moederbord en processor ga, alleen klinkt een iet wat geld besparing op de videokaart wel als een idee. Want in principe is die mocht ik ooit erg zware games willen spelen of extreme 3d/videobewerking willen gaan doen (maar 3d/video vraagt voornamelijk veel van processor ipv videokaart toch?), lijkt mij dat het makkelijkst te upgraden onderdeel op toevoegen van extra geheugen na, of sla ik hier de plank helemaal mis?

Iig al bedankt voor je hulp tot nu toe helpt me al weer een grote stap verder.
Bedacht me wel laatst dat ik nog even moet checken of al mijn programmas wel op vista draaien, maar dat zit volgens mij wel goed.

Ow en aangezien je zelf Azerty voorsteld neem ik aan dat het daar qua service etc. wel goed zit toch?

Laatst bewerkt:
Ik wil je de CM 690 aanraden!
Reviews:
http://tweakers.net/pricewatch/reviews/160716/cooler-master-cm-690-zwart.html
Super goede en ruime kast waar je makkelijk de kabels in weg kunt werken (als je hier even te tijd voor neemt en een modulaire voeding hebt). Verder bied deze kast ook erg goede airflowmogelijkheden.

Wil je ook dat je pc niet al teveel geluid produceert? Of maakt dit je niks uit?

Zou het dan toch net ff wat anders doen dan marsmannetje. (waarom raad je een HD753LJ aan, das de traagste schijf uit die serie en bovendien is de WD6400AAKS goedkoper en sneller, nog wat andere puntjes maar ga ik verder niet op in).

Het is net ff wat duurder zoals je ziet. Een Q9550 + HD4870 lijkt me voor jou de perfecte keuze.
Als 22inch scherm wil ik je deze aanraden:
http://tweakers.net/pricewatch/219358/hp-pavilion-w2228h.html
(niet bij 4allclients bestellen, zijn oplichters).

Ik wil je de CM 690 aanraden!
Reviews:
http://tweakers.net/pricewatch/reviews/160716/cooler-master-cm-690-zwart.html
Super goede en ruime kast waar je makkelijk de kabels in weg kunt werken (als je hier even te tijd voor neemt en een modulaire voeding hebt). Verder bied deze kast ook erg goede airflowmogelijkheden.

Wil je ook dat je pc niet al teveel geluid produceert? Of maakt dit je niks uit?

Zou het dan toch net ff wat anders doen dan marsmannetje. (waarom raad je een HD753LJ aan, das de traagste schijf uit die serie en bovendien is de WD6400AAKS goedkoper en sneller, nog wat andere puntjes maar ga ik verder niet op in).
640GB vs 750.
Daarom de 750GB. Gezien het feit dat hij zelf voor een750GB kiest, leek het me dat ie dus vooral voor veel kiest.
Ik weet dat de 'AAKS' sneller is. Maar niet goedkoper.
Het budget was 800-1000 euro. Daar zat ik al ruim overheen....
Dus ik heb de 1TB-schijf die ik eerst had gekozen eruit gegooid. Deze is volgens mij bij GB/euro het goedkoopst.

Het is net ff wat duurder zoals je ziet. Een Q9550 + HD4870 lijkt me voor jou de perfecte keuze.
Dat leek mij ook. Je komt alleen te duur uit.
Ik vind (denk dat jij dat ook vind) dat de Q9550 eigenlijk belangrijker is dan de HD4870.

Ik snap trouwens niet waarom jij altijd standaard extra koelers en een andere (al een beetje verouderde) processorkoeler erbij kiest.

Ik ben het helemaal met je eens dat er koelers zijn die beter presteren dan de stock. Maar de Arctic is oude technologie. Is qua stilte en qua koeling al meermalen overtroffen.
En ik vind dat iemand die niet gaat overclocken en niet heeft aangegeven dat stilte belangrijk is geen aparte koeling nodig heeft.

En voor de kast is een extra koeler ook zeker niet altijd nodig. Als de kast groot genoeg is, dan doen de koelers die er standaard al in zitten (voeding en 1 kastkoeler) genoeg om de lucht de kast uit te krijgen. Het is zelfs zo dat een extra koeler een averechts effect kan hebben. Meer is niet altijd beter.
Het scheelt toch weer 30-35 euro.
(bij mensen die hebben aangegeven te willen overclocken, of die bijv kiezen voor passieve videokaarten kunnen extra kastkoelers soms wel nodig zijn).

Om naar mijn eigen systeem te kijken: Ik heb nu ook die HD4870 draaien, met standaard processorkoeler en met nog maar 2 kastkoelers (1 achterin: ipv mijn voeding die onderin de kast zit en 1 voorin de kast) Temperatuur is prima in orde.
(moet binnenkort ff mijn kastkoeler die ik tijdelijk had uitgebouwd opnieuw erin zetten: een noodzaak is het dus alleen niet.

Ik heb zelfs nog de standaard koelpasta gebruikt die op de koeler zat. Kan ik altijd nog voor Arctic silver veranderen.

De standaard koelers van de CM 690 eruit.
3 van die Scythe 800RPMtjes erin. (front back en side).

Die Freezer 7 mag dan wat ouder zijn, hij koelt wel degelijk beter dan een boxed van Intel. En hij is ook zeker wel wat stiller. Er zijn natuurlijk ook nieuwe (duurdere) oplossingen verkrijgbaar.

Laatst bewerkt:
De standaard koelers van de CM 690 eruit.
3 van die Scythe 800RPMtjes erin. (front back en side).
Ahaa. Dat wil je.
Dit terwijl je totaal niet weet of iemand dat echt nodig heeft.

Begrijp me goed: het heeft voordelen. Maar anderzijds is elke euro er 1.

edit: Over die processorkoeler: ik zeg nergens dat ie niet iets beter is. Maar het is niet meer zo dat ie gigantisch stiller is.
Dat ie beter koelt is niet interessant voor iemand die niet overclockt.
Ik bedoel: als je een stil systeem wilt, neem dat bijv een scythe bijv:
http://tweakers.net/pricewatch/143050/scythe-infinity-scinf-1000.html
Das pas een koeler. En is echt stukken beter dan de standaard.

edit2:
Jij hebt trouwens een lijstje gemaakt met punten die mensen eigenlijk zouden moeten beantwoorden (goed idee overigens). Misschien een idee om er een vraag bij te zetten hoe belangrijk stilte is? (onbelangrijk - enigzins belangrijk - heel belangrijk)

Laatst bewerkt:
Even kort.

Nee stilte is niet echt belangrijk.

Dus idd als het gewoon genoeg koelt, lijkt het mij idd ook niet nodig.

En ik denk niet dat ik die 100gig verschil echt gaat merken, dus als de 'AAKS' sneller is dan toch de beste keuze denk ik.

Iig beide nogmaals bedankt voor de hulp.

Ik worstel nog even door reviews door om te kijken of de kostenbesparing een mindere videokaart waard is.

Maar het is dus geen slecht idee om een mindere videokaart te gebruiken om die over een jaar of wat te verbeteren, of is de kans vrij groot dat ik dan ook al vrij snel weer aan een nieuwe processor/moederbord moet gaan denken?

Laatst bewerkt:
Even kort.

Nee stilte is niet echt belangrijk.

Dus idd als het gewoon genoeg koelt, lijkt het mij idd ook niet nodig.

En ik denk niet dat ik die 100gig verschil echt gaat merken, dus als de 'AAKS' sneller is dan toch de beste keuze denk ik.

Iig beide nogmaals bedankt voor de hulp.

Ik worstel nog even door reviews door om te kijken of de kostenbesparing een mindere videokaart waard is.

Maar het is dus geen slecht idee om een mindere videokaart te gebruiken om die over een jaar of wat te verbeteren, of is de kans vrij groot dat ik dan ook al vrij snel weer aan een nieuwe processor/moederbord moet gaan denken?
Over iets meer dan een maand komt intel met de i7-processor.
Die schijnt ongeveer 50% sneller te zijn dan de huidige processors van intel.
Maar het prijskaartje is een klein beetje hoog.
De processor zelf is niet veel duurder dan de Q9550. Maar de moederborden en geheugen wat erbij komt zijn wel veel duurder. (denk aan 700-800 euro voor de 3 onderdelen tegen nu 450 euro).
Dus ik heb geen idee of deze processor ervoor gaat zorgen, dat de ontwikkeling opeens weer sneller gaat. Tijd zal het leren...

Ahaa. Dat wil je.
Dit terwijl je totaal niet weet of iemand dat echt nodig heeft.

Begrijp me goed: het heeft voordelen. Maar anderzijds is elke euro er 1.

edit: Over die processorkoeler: ik zeg nergens dat ie niet iets beter is. Maar het is niet meer zo dat ie gigantisch stiller is.
Dat ie beter koelt is niet interessant voor iemand die niet overclockt.
Ik bedoel: als je een stil systeem wilt, neem dat bijv een scythe bijv:
http://tweakers.net/pricewatch/143050/scythe-infinity-scinf-1000.html
Das pas een koeler. En is echt stukken beter dan de standaard.

edit2:
Jij hebt trouwens een lijstje gemaakt met punten die mensen eigenlijk zouden moeten beantwoorden (goed idee overigens). Misschien een idee om er een vraag bij te zetten hoe belangrijk stilte is? (onbelangrijk - enigzins belangrijk - heel belangrijk)

Nee ik weet niet of het nodig is maar ik pleur het er vast bij zodat ie kan zien wat ie moet nemen als het wel belangrijk is. Aangezien het niet super belangrijk is kan je een hoop veranderen, waardoor je ook goedkoper uit zult zijn.

Dan de koeler de Freezer 7 Pro is stiller en koelt beter dan een boxed koeler en kost maar 15 euro. De Mugen Infinity is 2x zo duur, deze is wel beter maar heeeft de prijs niet met zich mee. De Freezer is gewoon een goedkope beter oplossing dan een boxed koeler.

Ben inderdaad nog het lijstje compleet aan het maken, deze kan er ook bij! :)

Extra fan is voor in de achterkant aangezien er bij de CM 690 standaard twee worden meegeleverd (bij Azerty), eentje in de voorkant en eentje op de side. Achter heb je dan de voeding en deze extra fan.

Laatst bewerkt:
Over iets meer dan een maand komt intel met de i7-processor.
Die schijnt ongeveer 50% sneller te zijn dan de huidige processors van intel.
Maar het prijskaartje is een klein beetje hoog.
De processor zelf is niet veel duurder dan de Q9550. Maar de moederborden en geheugen wat erbij komt zijn wel veel duurder. (denk aan 700-800 euro voor de 3 onderdelen tegen nu 450 euro).
Dus ik heb geen idee of deze processor ervoor gaat zorgen, dat de ontwikkeling opeens weer sneller gaat. Tijd zal het leren...

Ok dank je, idd vrij lastig te voorspellen. Maar mijn redenatie ging ook die kant op, het vervangen van processor/moederbord heeft uiteindelijk behoorlijke gevolgen voor andere onderdeel t.o.v. het veranderen van videokaart. En aangezien de nieuwe processoren ook quad-cores zijn dat misschien wel de toekomst heeft. Dus ondanks dat mijn processor niet snel meer is dan, misschien toch voordeel kan halen dat het een quadcore is t.o.v. goedkopere dual core nu.

Nog 2 vraagjes:

- ik heb inmiddels meerdere geheugentypes langs zien komen, maaruh als ik rondkijk is er eigenlijk niet veel verschil toch?

- Raoul de voeding die je voorsteld staat bij beschreven dat hij speciaal gemaakt is voor de nieuwe Nvidia videokaarten, maar aangezien ik een Ati kaart er in heb is deze dan niet overbodig/probleemgevoelig in mijn geval?

Nog 2 vraagjes:

- ik heb inmiddels meerdere geheugentypes langs zien komen, maaruh als ik rondkijk is er eigenlijk niet veel verschil toch?

- Raoul de voeding die je voorsteld staat bij beschreven dat hij speciaal gemaakt is voor de nieuwe Nvidia videokaarten, maar aangezien ik een Ati kaart er in heb is deze dan niet overbodig/probleemgevoelig in mijn geval?

Zou geen OCZ gold bankjes halen.
De G.Skill reepjes zijn erg goed.

Deze kan je ook halen:
http://azerty.nl/producten/product_detail/177/59299/kvr800d2n5k2-4g.html
of
http://azerty.nl/8-174-34542/gb24gb6400c5qc-black-dragon.html

Voeding is gewoon een goede, wat er allemaal bij staat gaat het niet om. Werkt ofc ook met ATi. Die Cooler Master serie is gewoon erg goed:
http://tweakers.net/productreview/7211/cooler-master-real-power-m620.html
http://tweakers.net/productreview/5297/cooler-master-real-power-m520.html
http://tweakers.net/productreview/6680/cooler-master-real-power-m700.html

Ok, dan is mijn lijstje denk ik wel redelijk compleet zo.

Ik leg het nog even aan mijn broer en een paar vrienden voor en als die geen problemen oid voorzien dan gaan we het maar is bestellen (niet dat ik jullie niet vertrouw, maar uiteindelijk is advies op forums als deze vrijblijvend en zonder controle daadwerkelijke kennis of kunde, en voor 1000+ euro wacht ik nog wel een dag of 2 voor wat extra zekerheid).

Ik post morgen of overmorgen nog wel even mijn definitieve lijstje.

Als jullie echter nog dringende tips/trucs voor me hebben zijn die uiteraard altijd nog wel welkom hoor.

Alvast bedankt voor alle snelle en duidelijke hulp.

RedGuerilla: Veel succes.

Zou geen OCZ gold bankjes halen.
De G.Skill reepjes zijn erg goed.
G.Skill is goed. Maar OCZ is ook goed. Zijn kwalitatief gezien gewoon goede strips.
OCZ maakt gewoon goede produkten.
Nu zijn deze geheugenstrips niet echt geschikt om te overclocken. Maar ja. Dat gaat ook niet gebeuren.
Je doet nu net alsof de OCZ-geheugen een Qtec-achtige kwaliteit heeft....

Ook hier is de OCZ die ik had gekozen een goed alternatief.

Natuurlijk is de CM iets sterker en modulair (dus geen last van kabels die niet nodig hebt), maar de OCZ is wel een paar tientjes goedkoper. Maar goed... das de keuze die moet maken.

Je doet nu net alsof de OCZ-geheugen een Qtec-achtige kwaliteit heeft....

.

De gold serie van OCZ is echt zwaar bagger. Ik vergelijk OCZ niet met Qtec, ik zeg alleen dat de OCZ Gold reepjes niet fijn zijn... Ze maken verder wel leuke reepjes.

De gold serie van OCZ is echt zwaar bagger. Ik vergelijk OCZ niet met Qtec, ik zeg alleen dat de OCZ Gold reepjes niet fijn zijn... Ze maken verder wel leuke reepjes.
waarop baseer je dit dan?
Ik bedoel: onderbouw je posten nu eens wat vaker....

http://tweakers.net/pricewatch/145635/ocz-gold-gx-xtc-ocz2g8002gk.html#tab_reviews
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=4&artpage=1734&articID=420

Zoals ik al eerder zei: het is geen geheugen voor de overclocker. Maar verder is het gewoon prima geschikt en van een prima merk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan