• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dashboard maken uit twee verschillende bladen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

alex8686

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2014
Hallo iedereen,

Voor mijn scriptie ben ik een dashboard aan het maken. Deze dashboard gaat met helpen om betere conclusies te trekken over een bepaalde klant en zo kan ik advies geven aan verkoop en marketing afdeling. Je moet het zien als een samenvatting per klant. Dus in blad 1 (offertes) en in blad 2 (orders) staan klanten allemaal door elkaar. Ieder klant code is dus uniek en is dus gekoppeld aan een klant en deze klant kan dus vaker voorkomen in een bepaalde regel. Omdat die koopt of aanvraagt op verschillende datums.

In blad 1 (offertes) en in blad 2 (orders) staan diverse dingen vermeld, zoals:

- klant
- documentnummer
- datum van de offerte
- prijs en enz

In blad 3 komt die dashboard (zie bijlage). Hier moet ik belangrijke dingen hebben zoals: totale omzet van die klant dus blad 2, aantal order en offertes blad 1 en 2. en nog paar dingen...

In principe zou je nu met verticaal zoeken ver kunnen komen, maar ik kom volgende problemen tegen:

- als ik een nieuwe offerte of order in Blad 1 of 2 invoer die moet automatisch in me dashboard verschijnen dus naar blad 3.
- het invoerbereik moet oneindig zijn
- dashboard moet altijd gefiltreerd worden net als die filter functie in excel van hoog naar laag, dit moet dus automatisch gebeuren.

Eigenlijk zou ik heel ver met draaitabellen of verticaal zoeken kunnen komen, maar dan moet je telkens variabelen veranderen en is helemaal niet overzichtelijk. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik met formules ver kan komen om zo iets voor elkaar te krijgen, ik denk dat er een code geschreven moet worden of je moet het in acces doen. ik ben daar helemaal niet thuis mee. Wie kan me helpen?

Ik heb een bijlage Bekijk bijlage Test.xlsx toegevoegd voor iedereen die denk mij te kunnen helpen... en ik hoop dat ik duidelijk was, met wat ik wil bereiken.

Dank.

Alex

Bekijk bijlage Test.xlsx

Plaats svp een voorbeeld hoe het echt in elkaar steekt ipv alles op één tab te zetten.

alle gegevens hoeven er niet in te staan maar per tab een aantal regels en wel zodanig dat het het wel duidelijk wordt wat er uiteindelijk in het dashboard moet komen.

Met "- het invoerbereik moet oneindig zijn" bedoel ik dan, als ik een nieuwe klant in blad 1 of 2 invoer dan moet die dan ook in dashboard komen...

Hoi, het bereik kun je automatisch laten uitbreiden door je gegevens als tabel te definiëren en vervolgens als bereik de naam van de tabel in te geven. In plaats van 'vertikaal zoeken' kun je het proberen met som.als of sommen.als of aantal.als of aantallen.als formules. Succes!

Bedankt voor je input Magreet,

Ik waardeer het enorm.

maar is er geen andere oplossing, door een code in te voeren die op de achtergrond alles moet doen? :S Of is dit water naar de zee brengen? en bijna onmogelijk?

Ok. Dan kan ik proberen om die formules te gebruiken, maar hoe doe ik dan: als er nieuwe gegevens ingevoerd worden in blad 1 of 2? en hoe kan hij dan de nieuwste datum van een order of offerte filtreren? :s

Ik word hier niet echt goed van :s

Je kan er het beste voor zorgen dat de volgorde van de kolommen in beide tabje gelijk is. Dan is het vrij een eenvoudig om deze twee tabjes samen te voegen in een nieuwe tab.

Een dashboard is ervoor om gegevens eenvoudig te presenteren en dus niet wat jij in jouw voorbeeldje aangeeft.

In de tab "database' staat een knop die de gegevens samenvoegt tot één tabel. Aangezien je geen datums in jouw bestand hebt staan dit ook maar aangepast en de rest van de layout ook maar een beetje genormaliseerd.

In het blad 'Dt_database' kan je dmv draaitabellen nu een echt dashboard maken.

Bijlagen

Om te beginnen, heel erg bedankt. Ik ben echt jaloers op je...:D

Wat adviseer je dan? Welke lay-out moet ik aanhouden? die van offerte regels of order regels? Welke layout heb jij aangehouden? als ik dat weet van je pas ik dat dan aan.

Dus nu kan ik draaitabellen gebruiken om bijvoorbeeld het meest verkochte OEM per klant te zien? Maar kan dat dan niet in een overzicht zonder die draaitabel te gebruiken?

Gr, Alex

De lay-out kan je zien in in de tab ''Database'

Als je laat zien wat de output moet zijn dan is er waarschijnlijk wel wat mogelijk. Maar ik heb geen idee wat je met OEM per klant wil laten zien.

Nee ja indd ik ben bijna eruit! Nogmaals bedankt voor je input ik zou het nooit alleen kunnen, moet nog 10 000 uur aan excel besteden als ik dit voor elkaar wil krijgen...

Wat ik met OEM per klant wil bereiken is volgende:

OEM betekent Original equiment manufacturer oftewel gewoon in het Nederlands een fabrikant. nu heb je code voor een fabricant dat is bijvoor beeld code 164.

Een willekeurige klant heeft OEM 164 enkele keer gekocht dus order tab. en enkele keer aangevraagd. nu wil ik inzichtelijk krijgen wat is de gemiddelde van gekochte en aangevraagde OEM 164. in de draaitabel kan ik nu geen onderscheid maken tussen document nummers tussen orders en offertes maar als totaal...

en zo moet ik dan ook zien wat is aangeboden en wat is verkocht om daar gemiddelde uit te rekenen...

En hiermee is de vraag dus opgelost? Of kom je nog met een voorbeeldje hoe het resultaat moet zijn?

Ja nee hij is bijna opgelost...

Omdat ik weet dat ze gaan zuren over dat de medewerkers niet altijd handig zijn met draaitabellen.. misschien moet ik in me aanbeveling een excel cursus aan ze aanbieden :D

Ik ben nu allemaal draaitabellen aan het maken voor al die dingen die ik wil zien, zodat de medewerkers deze zelf niet hoeft te maken....

Ik ben nog even bezig... en ik kom vast weer ergens mee.. Dit wat jij gemaakt hebt.. is wellicht een koud kunstje voor jou.. voor mij is het een hele wetenschap hoor...

Want ik ga vast nog dingen in die database toevoegen .. Ik wil graag weten wat is de totale waarde van offerte en van de orders zijn, maar die gegevens heb ik nog niet... en als ik dat heb, kan ik dan ook de gemiddelde berekenen. Maar dan moet ook iets in de macro veranderd worden :S...

Ja, Ik ben dus wel tegen een probleem opgelopen en ik dacht het opgelost te hebben met ALS functie, maar helaas.

Wij maken verschil tussen een offerte document en een order document.... Offerte document begint bijvoorbeeld met 407..... & order document 102.... Nu wil ik zien hoeveel offerte documenten en hoeveel order documenten bij een bepaalde klant zijn gemaakt. Ik kan natuurlijk ALS functie gebruiken (in de tab Database), maar als ik dan een draaitabel wil gaan maken en druk dus op ALT+F5 om de draaitabel te vernieuwen dan krijg ik fout van Excel zie bijlage Knipsel_fout_draaitabel.PNG

Ik kan ook in de rijlabels van de draaitabel volgende invoeren: Klant -/ leveranciersnaam en Soort en in andere vierkant zogenaamde som van waarden aantal van Soort zie bijlage Offerte_vs_orders.JPG maar dan krijg ik aantal regels en niet hoeveel document nummers 407.... & 102.... zijn gemaakt bij bepaalde klant... (met aantal regels bedoel ik dan, in een offerte zijn er 5 verschillende producten aangeboden en ieder product heeft een positie, positie 1,2,3,4 en 5) Maar dat zoek ik niet ik wil weten hoeveel offertes heb ik je aangeboden en hoeveel heb ik verkocht....

Moet dan een extra veld toegevoegd worden in de database? of is er een andere uitweg?

@ VenA Ik ben dingen nu aan het uitproberen en dan zal deze database / draaitabel steeds geoptimaliseerd moeten worden

Mijn dank voor alle input

Alex

@VenA Mijn laatste vraag is opgelost... eff verder gaan met optimaliseren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan