.dat bestanden opent hij met kladblok

Status
Niet open voor verdere reacties.

jamjostie

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2005
Ik heb een probleem want een tijdje geleden heb ik per ongeluk ingestelt dat windows .dat bestanden automatisch moest openen met kladblok weet iemand mischien hoe ik dit weer normaal kan krijgen :confused:

Geplaatst door jamjostie
Ik heb een probleem want een tijdje geleden heb ik per ongeluk ingestelt dat windows dat. bestanden automatisch moest openen met kladblok weet iemand mischien hoe ik dit weer normaal kan krijgen :confused:
Je hebt helemaal geen probleem. :)
Het enige wat veranderd is, is dat je DAT-bestanden nu direct in Kladblok geopend worden als je erop klikt.
Én dat het icoontje veranderd is van het Windows-vlaggetje in het Kladblokpictogram.
Voor de programma's die deze bestanden gebruiken maakt dat niets uit.
Zelf heb ik dit gedaan voor mijn LOG-bestanden, omdat ik die soms wil lezen en het dan wel zo makkelijk is als ze meteen in Kladblok openen.
Maar als je per se het oude icoontje terug wilt, is dat heel simpel:
Ga naar Instellingen > Mapopties en zoek in de lijst op het tabblad Bestandstypen naar DAT bestand.
Selecteer het en klik op Verwijderen.
Je krijgt een waarschuwing te zien dat het bestand nu niet meer door klikken op het bijbehorende pictogram te openen is en de vraag of je zeker weet dat je het wilt verwijderen.
Klik op Ja en de oude situatie is weer hersteld - zie de bijlage.
Je verwijdert dus geen bestandstype, maar alleen de koppeling met een programma - in dit geval Kladblok.

Guus.

Laatst bewerkt:
Guus, jouw voorbeeld gaat over Windows98.

Even op XP afgestemd:
Ga in verkenner naar EXTRA, MAPOPTIES, tabblad bestandstypen en het DAT bestand.

Verder lijkt het nagenoeg op elkaar (iets anders).

Geplaatst door XP_PC
Guus, jouw voorbeeld gaat over Windows98.
Die kreet hoor ik wel vaker. :D
Maar ik heb geen zin om voor elke vraag helemaal te gaan uitzoeken welke verschilletjes er met XP zijn.
Daarom ben ik ook altijd erg kwistig met bijlages en screenshots.
En ik denk dat iemand die DAT-bestanden wil bekijken toch ook wel weet waar hij Mapopties kan vinden. ;)

Guus.

Geplaatst door Guus abc
Die kreet hoor ik wel vaker. :D
Maar ik heb geen zin om voor elke vraag helemaal te gaan uitzoeken welke verschilletjes er met XP zijn.
Daarom ben ik ook altijd erg kwistig met bijlages en screenshots.
En ik denk dat iemand die DAT-bestanden wil bekijken toch ook wel weet waar hij Mapopties kan vinden. ;)

Guus.

Geen probleem; daar heb je mij toch voor :thumb:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan