• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data Amerikaanse website plakken in Europeese versie Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mari138

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2016
Hallo allemaal.

Ik wil data van een Amerikaanse website plakken in Excel.
Echter wordt tijdens het plakken de waarde 1,000 direct omgezet in 1.
Is het mogelijk om data te plakken waarbij de notering van Amerikaans direct wordt omgezet naar Europees?

1,000 is toch gelijk aan 1? Misschien wat meer uitleg? een voorbeeldbestandje? Hoe je de gegevens in Excel plakt?

Excuses als ik het niet helemaal duidelijk heb gemaakt.

1,000 is in de Amerikaanse notering duizend. Het probleem is dus inderdaad dat Excel het ziet als 1.
Ik kopieer het van een pagina waar ik moet inloggen, maar als voorbeeld:
https://en.wikipedia.org/wiki/2019–20_coronavirus_pandemic_by_country_and_territory

Op deze site staat een tabel met corona besmettingen, dodental, personen hersteld.
Als ik deze tabel plak in Excel dan krijg ik niet de juiste getallen:

1,000 = duizend, maar word 1
4,620 = vierduizend zeshonderd twintig, maar word 4,62

Een voorbeeld bestand kan ik dus wel sturen, maar dan is de data al geplakt en niet meer zoals ik zou willen.

Is het mogelijk om data te plakken waarbij de notering van Amerikaans direct wordt omgezet naar Europees?

Nee.
Gebruik een formule waarbij je met 1000 vermenigvuldigt.

Tardis

Zeker wel mogelijk. Volg deze stappen om complete tabel rechtstreeks van wikipedia te importeren en te transformeren.

1. Via menu gegevens > Van het web > jouw link invoeren: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cases_of_2019–20_coronavirus_pandemic_by_country_and_territory > Ok drukken.

2. 1e tabel selecteren > Gegevens transformeren (je zit nu in PowerQuery) > Druk op De eerste rij als veldnamen gebruiken > daarna Kolommen met getallen selecteren (op de kolomnaam klikken met shift ingehouden) > Waarden vervangen (, door "") > drukken op Gegevenstype instellen (op "geheel getal") > druk op Sluiten en laden.

Klaar. Je kan nu formatten. Zie bijlage voor voorbeeld.

PS Als de gegevens wijzigen, zal bij de volgende keer openen van je werkblad ook de gegevens geüpdatet worden... Als je dat niet wilt moet je de koppeling met de wikipedia pagina verbreken (in menu Query)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@AlexCEL,

de vraag was:

"Is het mogelijk om data te plakken waarbij de notering van Amerikaans direct wordt omgezet naar Europees?"

En dat is ook met jouw oplossing niet mogelijk.

Tardis

eerst celeigenschappen op tekst zetten
dan kopiëren
dan plakken als tekst
als je er nog mee wil rekenen dan eventueel de komma's verwijderen

@Tardis. Akkoord, direct kopiëren/bewerken is het niet nee. Mijn punt was dat je niet hoeft te copy-pasten, maar gegevens direct van de website kunt plukken.

De correcte manier in PowerQuery is instellen welk land de data van afkomstig is. IN de query editor kies je File, Options and settings, Query options. Dan klik je op de Regional Settings tab en kies je "English (United States)". Voor een lijst met scheidingstekens en datum formaten per region verwijs ik naar dit blog artikeltje:
https://blog.crossjoin.co.uk/2018/1...and-date-number-formats-power-bi-power-query/
Zie bijlage.

Bijlagen

Nog mooier. Weer wat geleerd.

Overigens kan je dit ook per kolom apart nog regelen. Na het importeren van de gegevens staat er bij iedere kolom links van de naam een ikoontje dat het huidige gegevenstype aangeeft. ALs je daar op klikt is de onderste optie van het menuutje "Using Locale". Daar kan je instellen middels welke internationale standaard je het gegevenstype van die kolom wil laten instellen.

Ik heb met belangstelling deze berichten gelezen, omdat ik tegen hetzelfde probleem aanloop. Ik heb de oplossing via Power Query uitgeprobeerd, maar bij mij werkt het niet. Waarschijnlijk doe ik wat verkeerd, maar ik weet niet wat. Ik heb een bestandje toegevoegd met getallen in de Amerikaanse notatie en de uitkomsten die ik wil hebben na conversie naar de Nederlandse notatie.
Het probleem zit in de getallen, die minder dan 3 cijfers achter de laatste komma hebben. Voorbeeld: 7,5 moet worden 7.500 en 7,55 moet worden 7.550

Wie kan/wil helpen?

Met vriendelijke groet,
Dick

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan