Data dupliceren en random wegzetten in een rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob L

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2007
Hallo,
Ik wil een dataset (bijv. 4 waardes) vergroten om zo uiteindelijk bijv. 20 waardes te hebben. De waardes die gegenereerd worden (16 dus in dit geval) moeten groter of gelijk zijn aan de kleinste en kleiner of gelijk zijn aan de grootste van de 4 waardes die ik al heb.

Voorbeeld:
Ik heb al de volgende waardes:
1.89
2.08
2.02
1.98

De 16 gegenereerde waardes moeten dus >= 1.89 en <=2.08

Als de aantallen getallen groter worden (bijv. ik heb 15 waardes en wil deze vergroten naar 100), zou het mooi zijn als daar een min of meer normale verdeling uit komt.

Zijn er mensen die iets dergelijks in VB voor Excel kunnen schrijven?

BVD voor de reacties,
Rob

Of anders dit. Heel eenvoudig van opzet, maar doet (vermoed ik) wat je vroeg.

Bijlagen

Hmm, statistiek is nu niet echt mijn ding (had niet eens door dat 'normale verdeling' iets speciaals betekende). Ik trek dus mijn handjes terug. :D

Rob

Excel heeft een ingebouwde random number generator.

Ga naar Extra > Gegevensanalyse...

[Noot: Indien dat er niet tussen staat, ga dan eerst naar Extra > Invoegtoepassingen... Vink in het schermpje zowel Analysis Toolpak Analysis Toolpak VBA aan.]

Bij gegevensanalyse ga je vinden wat je wilt hebben. Geef het aantal nieuwe getallen op, de normaalverdeling, en waar je de getallen wilt hebben. De normaalverdeling wordt gekarakteriseerd door 2 parameters: het gemiddelde en de standaardafwijking. Die 2 getallen moet jij dus kiezen.

Wigi

Heb nog even verder nagedacht over je probleem.

Jij kan enkel een minimum of een maximum geven. Hoe je uit die 2 een gemiddelde en standaardafwijking moet krijgen is mij niet geheel duidelijk. Voor het gemiddelde kan je gewoon het midden kiezen tussen de 2, maar de standaardafwijking zal zodanig moeten zijn dat de kans op een waarde kleiner dan je minimum of een waarde groter dan je maximum, nul zijn. Klein genoeg dus, maar was is klein genoeg? Genoeg stof tot nadenken zou ik zo zeggen.

Wigi

Random nummer generator

Allen, Hartelijk dank voor de moeite, ook de reeds aanwezige optie in Excel doet wonderen.

Bedankt,

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan