• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data en waarden in nette tekst weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pecir

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2021
Ik heb een vraag. Het zal vast te doen zijn of misschien zelfs al eens beantwoord, echter ik heb het niet kunnen vinden (misschien omdat ik de juiste termen niet ken voor hetgeen ik wil)

In de bijlage staan activiteiten, dagen en tijden. In de laatste kolom moet netjes als tekst komen welke activiteit er die dag is, en hoe laat. Dat is op zich wel te doen, maar ik kom er niet uit als er op een dag meerdere activiteiten plaatsvinden. In cel S10 staat een voorbeeld van hoe het zou moeten worden. (nu kan ik in S10 de volgende formule zetten: "=TEKST.SAMENVOEGEN(L10;" / ";M10;" / ";N10;" / ";O10;" / ";P10;" / ";Q10;" / ";R10)" maar dat levert een 'lelijke' notatie op (" / / / Activiteit 4 (15:00 - 16:00) / / Activiteit 6 (10:00 - 11:30) / "). Dit wil ik dus als 'nettere' tekst verwoord hebben...

Achterliggende info:
Wij hebben op ons werk een rooster waar we behalve de werktijden, verlof etc ook inzetten welke activiteiten er die dag plaatsvinden. Dat wordt uit een apart bestand gehaald (het voorbeeld uit deze post) en deze haalt automatisch de juiste waarde uit kolom S op en plaatst deze in het rooster.

Bijlagen

Welke versie van Excel gebruik je? (365 of een andere...?)

Zoiets voor S10?
Code:
=SUBSTITUEREN(ALS(E10<>"";E1&" ("&E10&") / ";"")&ALS(F10<>"";F1&" ("&F10&") / ";"")&ALS(G10<>"";G1&" ("&G10&") / ";"")&ALS(H10<>"";H1&" ("&H10&") / ";"")&ALS(I10<>"";I1&" ("&I10&") / ";"")&ALS(J10<>"";J1&" ("&J10&") / ";"")&ALS(K10<>"";K1&" ("&K10&") / ";"")&"x";"/ x";"")

Voor Excel 365 is de oplossing wat eleganter:
Code:
=TEKST.COMBINEREN(" / ";WAAR;FILTER(E$1:K$1&" ("&E10:K10&")";E10:K10<>"";""))

Laatst bewerkt:
Of:
PHP:
=DEEL(SUBSTITUEREN(TEKST.SAMENVOEGEN(L10;M10;N10;O10;P10;Q10;R10);"A";" / A");4;100)

Ook leuk. Mijn intentie was om het zonder hulpkolommen te doen. Vandaar wat langer.

Ik gebruik ook geen hulpkolommen.

De gele kolommen L t/m R zie ik als hulpkolommen... die vatten de informatie van kolom E t/m K samen.

Ik gebruik de kolommen zoals opgegeven door TS omdat daar tevens het Activiteit nummer in staat.

Laatst bewerkt:
Snap ik, maar zijn in mijn optiek overbodige kolommen en daarmee hulpkolommen... geen punt verder hoor. Formule wordt er simpeler van dus keuze aan TS.

Hai Edmoor en Alexcel. Allereerst ben ik blij, dit omdat beide oplossingen werken. Ik denk dat ik ze allebei even opsla en later bedenk welke ik voor de toekomst ga gebruiken.

Voor nu is degene die gebruik maakt van de hulpkolommen de fijnste omdat ik dan sneller zie waar iets misloopt nu ik de formule nog niet helemaal door en door ken. Later is de snellere (kleinere) variant weer netter. Ben dus met beiden even blij :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan