• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data in Excel of Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerry Deladik

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2004
Hallo, voor mijn werk krijg ik van ca 8 personen verschillende lijsten in excel. Omdat er steeds meer kolommen zijn toegevoegd is het overzicht in excel zoek. Vooral de gebruikers ervaren het als een onoverzichtelijk geheel.

Nu wil ik met een formulier werken om iedere regel overzichtelijk op het scherm te laten zien. Helaas geeft het standaard formulier in Excel weinig flexibiliteit. Dit zijn de opties die ik volgens mij heb:

1. Formulier in Access maken die kijkt naar de data in Excel. Volgens de wizard werkt dit goed om de data te zien, maar kan de gebruiker niet wijzigen. Dit is dus niet OK.
2. Data importeren in Access en alles van daaruit doen. Gebruikers zijn echter niet gewend aan Access. Daarnaast moet ik de verzamelde lijsten uiteindelijk weer in één excel lijst verzamelen en doorsturen naar mijn chef. Dat kan natuurlijk via export, maar is wat omslachtig.
3. Formulier ontwerpen in VBA. Helaas is mijn kennis (en tijd) niet voldoende om hier aan te beginnen.

Wat is jullie advies? Is er misschien een progje dat via een vrij te ontwerpen formulier eenvoudig in excel kan kijken en data kan wijzigen?

Bij voorbaat dank!

Misschien nog belangrijk om te melden dat bijna alle gebruikers nog op Excel 2003 zitten. Slechts enkelen op 2007. Iedereen nog op Win XP.

Als jij ons een voorbeeldbestandje met de opbouw van je werkblad kan bezorgen kunnen wij je alvast een duwtje in de goede richting geven. Omschrijf ook duidelijk je wensen met wat je wil bereiken en/of kunnen met dit formulier. Een formulier opbouwen in XL of Access kost je trouwens evenveel (of weinig) tijd.

Hoi Rudi, alvast dank. Formulieren in access heb ik wel eens gemaakt en dat gaat via de wizzard behoorlijk snel. Zo zie ik dat in excel nog niet gebeuren.

Bijgesloten zip geeft een idee van de basis lijst. De ideale situatie is volgens mij :

1. De data en het formulier van elkaar scheiden in een aparte file. Als ik dat updates heb in het formulier hoef ik één file naar iedereen te zturen en te vertellen hoe ze dit opslaan.
2. Vrije lay-out van het formulier, waarmee ik alle kolommen in de datafile kan zien en wijzigen.
3. Als ik alle data van alle personen in één excel file samengooi, kan ik alle data bekijken met hetzelfde formulier.

Ik hoor het wel als je nog meer info nodig hebt.

Bijlagen

Hallo Rudi,

jouw tijd is ongetwijfeld ook kostbaar, maar heb je er misschien al even naar kunnen kijken?

Dank je

Kostbaar een beetje, maar vele vragen te beantwoorden :D
In bijlage Test 1

Bijlagen

Hi Rudi,

dank je voor deze aanzet. Ik zal me er eens in verdiepen, maar dat moet zo wel lukken denk ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan