• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data in Userform op 2 verschillende worksheets plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnose09

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
Ik ben bezig met een simpel formulier te maken maar ben (nog) niet echt goed in VBA en loop vast op een ogenschijnlijk simpele handeling.

Ik heb een userform die opstart als ik mijn excelbestand opstart en gebruik de volgende code in mijn OK knop.
Code:
Private Sub CmdOK_Click()
Dim lrij As Long
        lrij = Worksheets("Overzichtdefect").Range("B65536").End(xlUp).Row
        Cells(lrij + 1, "B").Value = ComboBox1.Text
        Cells(lrij + 1, "C").Value = TextBox3.Text
        Cells(lrij + 1, "D").Value = TextBox4.Text
        Cells(lrij + 1, "E").Value = TextBox5.Text
        Cells(lrij + 1, "F").Value = ComboBox2.Text

LeegMaken
End Sub

Deze code heb ik ergens op dit forum opgedoken en aangepast naar mijn bestand en dat is nog gelukt ook.

Echter heb ik een worksheet gemaakt met een formulier. Hier moet na invoer een printje van gemaakt worden (een soort werkbon). Dit zijn cellen die na het drukken van een printknop weer leeggemaakt moeten worden. Dit laatste zal mij denk ik wel lukken maar het vullen van het 2e worksheet "formulier" vanuit dit zellfde userform is nog iets te ingewikkeld voor mij.

Kan iemand mij hiermee helpen s.v.p.? Bij voorbaat dank!

Post indien mogelijk eens een voorbeeldbestandje, dat praat makkelijker. M.i. kom je er vanaf met een simpele With ...End With structuur met daartussen de cellen die gevuld moeten worden met de respectievelijke control-waarden.

Dank je wel. Ik heb even rond zitten neuzen op het internet maar ben het nog niet tegengekomen zoals je hebt aangegeven.

Nog een andere vraag. Ik zou graag willen dat er een knop (of iets dergelijks) achter de rijen komt in de worksheet "Overzichtdefect". De knop geeft 'Gereed' weer. Als ik hierop klik dan komt er een rode streep door de tekst.

Kan ik dit het beste doen door een macro aan de knop te hangen? En het ziet er denk ik niet erg netjes uit als ik deze knop van te voren neerzet bij de blanco regels. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Misschien met een macro die de knop kopieert iedere keer als je het formulier invult?

Bijlagen

Test de bijlage eens uit. Voor wat betreft je 2de vraag zou ik eerder opteren voor een extra kolom waarin je dan bv een kruisje plaatst of Ja/Neen en hieraan dan een macro koppelt die de rij kleurt ipv naast elke regel een opdrachtknop ( dit gaat je werkblad onnodig druk en overvol maken)

Bijlagen

Dit is inderdaad wat ik bedoelde waarvoor mijn dank.

Ik zie dat je code hebt weggehaald, opgeschoond zeg maar. Wat mij ook opviel was dat de manier om een sheet aan te geven, je eigenlijk sheets gebruikt. bv.
Code:
With Sheets("Formulier")

Het With commando gebruik in dit dit geval dus omdat je het Object dan niet opnieuw hoeft aan te duiden? Je zegt eigenlijk "maar ook"?

Ook zie ik dat in de vervolg regels gebruik wordt gemaakt van de . bv.
Code:
.[F13] = ComboBox1.Value

De punt volgt dus door een object? Dus
Code:
.[F13]
is cel F13 en
Code:
=
moet bevatten
Code:
ComboBox1.Value
de waarde van ComboBox1.

Bijna juist. Je zegt eigenlijk Doe in 'dit blad' of Doe met 'dit bereik'. Hierdoor vermijdt je het gebruik van Select en Selection waardoor schermwisselingen(geflikkerv/h scherm, vertraging bij uitvoeren) vermeden worden. Als je dit zou uitvoeren
Code:
Sheets("Formulier").Select
Range("F13").Select
Selection = Combobox1.Value
Sheets("Ander blad").Select
zie je daadwerkelijk de bladwisselingen terwijl de code uitgevoerd wordt
Code:
With Sheets("Formulier")
   .[F13] = Combobox1.Value
End With
geeft hetzelfde resultaat, maar je blijft in je originele blad (de code wordt ahw op de achtergrond uitgevoerd)

Super. Hartelijk dank voor je hulp. Ik ga eerst verder stoeien en zal deze vraag op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan