Data inlezen via Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Accesseddy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 nov 2006
Hallo iedereen,

Ik ben een ervaren gebruiker van excel (kan ook VBA-programmeren) en ben net 2 weken bezig met access. Heb basiscursus gedaan, wat oefenbestanden gemaakt, een aantal applicaties bekeken en het begint me allemaal wat duidelijker te worden.

Het probleem wat ik heb is het volgende:

1. Organisatie van data-inlezen

Ik heb 15 dochtermaatschappijen die allemaal bij een verzekeraar kredietlimieten opvragen op hun afnemers. Deze limieten zijn voor hen beschikbaar via het web. De webapplicatie van de verzekeraar kan deze informatie in een excellijst plaatsen.

Deze excellijst kan ik met een VBA-programma "schoonmaken" en klaarzetten.

Ik wil nu op centraal niveau een database creeren waarbij ik per vestiging de kredietlimieten kan zien. Hierop worden standaardquery's op gedraaid en standaardrapporten. Deze rapporten moeten maandelijks worden geupdate. Dubbele records mogen niet voorkomen.

Ik heb geprobeerd via een toevoegquery de data uit een excellijst te halen en toe te voegen aan de al gemaakte database kredietlimieten.
Ik ondervind de volgende problemen:
-numerieke velden zijn soms tekst in access en andersom waardoor ze afwijkend zijn van de tabel kredietlimieten.
-ik ondervind problemen met relaties tussen tabellen als ik inlees in een nieuwe tabel en dan probeer met een toevoegquery de nieuwe records in de tabel kredietlimieten te plaatsen.

Ook voor wat betreft de werkwijze zelf twijfel ik nog; moet ik eerst een grote database bouwen in excel en dan in inlezen in access, of is een andere werkwijze beter.
Het excel-bestand dat van de website komt is voor alle vestigingen gelijk. In excel kan ik op eenvoudige wijze een polisnummer toevoegen aan elk record zodat ik weet welke vestiging welk polisnummer heeft en dus welke kredietlimiet.

Wie heeft een tip voor de structuuropzet en voor de inleesproblemen?

welkom om het forum

als ik gegevens uit excel gebruik, dan koppel ik die als tabel in access.
kijk vervolgens in de tabel wat de eigenschappen van een veld zijn

bovendien is het het handig om de gegevens (tabellen) en de bewerkingen te scheiden in aparte databases

succes
Maarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan