• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data kwijt uit vert.zoeken na verwijderen sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clararthur

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Ik heb een file gemaakt om gemakkelijk een factuur te maken. In sheet1 wordt het factuur opgemaakt, en in sheet2 staat alle data die we nodig hebben over de klant (naam, adres,...).
In het factuur(Sheet1) staan dus een keuzelijst met invoervak, en a.d.h.v. deze keuze wordt adres en alle andere data in het factuur gezet (via functie VERT.ZOEKEN).

Nu heb ik ook een button aangemaakt om het factuur te saven met een naam(met factuurnr erin), maar dan moet natuurlijk ook sheet2 verwijderd worden(die data is dan niet meer nodig). Maar door deze lijst te verwijderen ben ik ook alles kwijt in mijn factuur(klantnr, klantadres,...).

Is hier een oplossing voor?

Bedankt.

Ik heb een zelfde systeem, met nog meer mogelijkheden.
Ik heb de klanten overzicht in een ander document. Dus niet een ander sheet in de factuur.
Als je de factuur hebt opgeslagen, en heropend, worden de gegevens opnieuw opgehaald, behalve de datum.
Daarvoor heb ik een code gebruikt (macro).
Als een lege factuur wordt geopend, is de datum cel leeg, en komt de datum van vandaag.
Eenmaal opgeslagen en heropend, is de cel dus niet leeg (datum gisteren of ouder staat er immers). De data blijft onveranderd.

Wellicht kun je eenzelfde macro aanpassen voor de naam / adres enz.
Eenmaal ingevuld, blijft het dan staan, ook als de klant ondertussen verhuisd en jij je database aanpast.

Zie je dit zitten? Dan zoek ik de code voor je op.

Dag Paul-RT,

Ja, dat lijkt me een goede oplossing voor mijn probleem. Dan ben ik ook zeker dat de klanten-database niet meegestuurd wordt met het factuur.

Groeten,
Clararthur

Bij mij staat de dtum in cel E19.
De sheet heet "Factuur".
De macro code is als volgt: (This Workbook)

Code:
Private Sub Workbook_Open()
If Sheets("Factuur").Range("E19") = "" Then
    Sheets("Factuur").Range("E19") = Date
End If
End Sub
Met dank aan Wigi

De waarde van de controle-cel (besturings element / pull-down menu) verstop ik vaak achter een logo. En dan met een wit lettertype. op wit papier :)
met de qwaarde uit die cel ga je vertikaal zoeken in een ander werkblad, daar waar je klant gegevens staan.
Echter, deze zoek-opdracht zet je ook in een macro, op dezelfde manier als de code voor de datum.

Succes.

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit iets dergelijks gebouwd. In de opslag-macro worden alle koppelingen verbroken door kopiëren - plakken speciaal - waarden. Zo blijft de factuur altijd gelijk aan het verzonden exemplaar. Doe je dat niet dan werken prijsverhogingen door en kloppen je opgeslagen facturen niet meer met de toen geldende werkelijkheid.

Voor de omzetting van resultaten van formules in vaste gegevens, zie hier

Nu ben ik toch weeral een beetje aan het sukkelen :o
Ik ben geen echte kenner, maar probeer toch zo veel mogelijk zelf uit te zoeken.

Dus, de oplossing van Paul-RT was een goed idee om mijn data te beschermen. Maar nu moet ik natuurlijk de link naar de data nog kunnen maken.
Met deze macro vul ik mijn combobox:
Private Sub Worksheet_Activate()
Application.ScreenUpdating = False
Workbooks.Open Filename:=ThisWorkbook.Path & "\Adressen.xls"
Workbooks("FACTUUR Maken3").Sheets("FACTUUR").ComboBox2.Clear
a = 0 'een lus om de lijst met gegevens in bestand 2 te doorlopen
Do
a = a + 1
Workbooks("FACTUUR Maken3").Sheets("FACTUUR").ComboBox2.AddItem
Workbooks("Adressen.xls").Sheets("Adressen").Cells(a, 1)
Loop Until Workbooks("FACTUUR Maken2.xls").Sheets("Adressen").Cells(a + 1, 1) = ""
Workbooks("Adressen.xls").Close
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Ik krijg nu ook nog een waarde terug in een cel van mijn factuur door gewoon in de properties van de combobox de LinkedCell in te vullen.

Maar hoe moet nu mijn volgende stap verlopen? Hoe krijg ik nu via verticaal zoeken de andere waardes in mijn factuur? Kan dat wel via verticaal zoeken, of moet ik zelf een formule opstellen en zoeken?

Ik weet wel de link als normale formule.
Maar niet als macro..... :o

Ik lees mee, en ben benieuwd :)

Gelukt!

De optie vert.zoeken wordt in een macro VLOOKUP, en je moet ook zorgen dat de kolom waarin je gaat zoeken gerangschikt is van A ->Z, anders gaat het opzoeken soms fout!

Clararthur.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan