Data met query uit tabel halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pitje1958

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2007
Dag iedereen,

Ik heb een tabel waarin een kolom staat met als naam "afdeling". Deze kolom bestaat uit een keuzelijst met invoer waarin ik dan een optie kan kiezen vb FSA, FSB. Nu wil ik met een query uit deze tabel al de namen uit halen wat overeenkomt met de kolom afdeling met als criteria "FSA". Normaal mag dit geen probleem geven maar krijg geen data te zien als ik bij criteria een parameter ingeef. Werk met office 2007.
Wat doe ik verkeerd of werkt dit niet met een keuzevak met invoer?

Dank bij voorbaat.

dit zou het moeten zijn denk ik

Code:
SELECT * 
FROM afdeling
WHERE criteria=”FSA”

Verander de query naar:
Code:
WHERE (([tabelnaam].afdeling)="FSA");

Oftewel: in het qeurontwerp scherm in de regel Criteria de tekst FSA typen; als het een tekstveld is, zet Access er zelf de quootjes omheen. Haal je de afdelingen uit een aparte tabel, dat vertel je niet, dan gebruik je waarschijnlijk een autonummerveld als AfdelingsID, en dan moet je als criterium een getal invoeren. De code van Floor krijg je te zien als je de query in SQL weeergave bekijkt. Voor het ingeven van een simpel criterium is dat echter helemaal niet nodig.

Oftewel: in het qeurontwerp scherm in de regel Criteria de tekst FSA typen; als het een tekstveld is, zet Access er zelf de quootjes omheen. Haal je de afdelingen uit een aparte tabel, dat vertel je niet, dan gebruik je waarschijnlijk een autonummerveld als AfdelingsID, en dan moet je als criterium een getal invoeren. De code van Floor krijg je te zien als je de query in SQL weeergave bekijkt. Voor het ingeven van een simpel criterium is dat echter helemaal niet nodig.

De data word inderdaad gehaald uit een andere tabel "afdeling" met ID_afdeling(autonummering) en afdeling(tekstveld). Als ik de autonummer ingeef werkt het wel, is het dan ook mogelijk de naam in te geven bij criteria i.p.v. nummers.

vriendelijk bedankt al.

Je filtert op de opgeslagen waarde, en dat is, zoals ik al vermoedde, een getal. Dus moet je een getal ingeven.

Andere oplossing is om een query te maken, waar je de tabel Afdeling koppelt aan het veld Afdeling (als dat zo heet). Je kunt dan filteren op het teksveld [Afdeling] uit de tabel [Afdeling]. Overigens duizelt het mij nu al van de identieke objectnamen.... Ik hoop dat je ze in de db onderscheidende namen hebt gegeven.
En verder ben ik (en ik niet alleen) geen fan van keuzelijsten in tabellen, want zoals je al gemerkt hebt, je ziet niet wat je ziet.... In een tabel wil je toch bij voorkeur de opgeslagen waarden zien. Bovendien heeft een doorsnee gebruiker niks te zoeken in een tabel. In een formulier maak je dan keuzelijsten voor het selecteren op tekstwaarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan