• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data op grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Ik blijf maar worstelen met het opmaken van een grafiek:

ik heb 2 kolommen
kolom A bevat de datums:

8/09/2019
13/10/2019
22/11/2019
8/12/2019
30/12/2019
5/01/2020
12/01/2020

op de x as van mijn grafiek zie ik die niet terugkeren, daar krijg ik:

08/09/2019 08/10/2019 08/11/2019...

dus niet de datum zoals ze ECHT zijn

in de kolom B heb ik waarden tussen de 6000 en de 15000

de grafiek begint van 0 ipv 6000 (of bvb 5000)

Hoe kan ik dit veranderen?

Met dank
JP

het is gokken aangezien je geen bestandje meestuurt.

* zijn je datums echte datums of teksten ? Als je de kolom van je datums verbreedt tot zeg maar het dubbele, staan dan alle "datums" in het geselecteerde bereik van je grafiek netjes rechts in die kolom ? Zoja, dan zijn het "getallen" in de vorm van een datum en in het geval van minstens 1 afwijking (1 die aan de linkerkant blijft staan) "teksten" in de vorm van datums.
Dus doe eventjes de test met een brede datumkolom.

*Is de grafiek waarover sprake van het type "spreiding" en niet van het type "lijn" ?
klik met de muis op de grafiek en ga in het lint klikken op "grafiekontwerp>ander grafiektype". Wat vindt je daar ?

* de min-max van je Y-as niet zoals gewenst ; klikken op die Y-as met je rechtermuisknop kiezen voor "As aanpassen" en dan de goeie waarden ingeven ...

Dus stuur anders eens je voorbeeldje (zonder gevoelige informatie) of kijk even in "GratisCursus.be", bv. https://www.gratiscursus.be/Excel_2016/excelles049.html

Dank voor de reactie:
* de min-max van je Y-as niet zoals gewenst ; klikken op die Y-as met je rechtermuisknop kiezen voor "As aanpassen" en dan de goeie waarden ingeven ...

opgelost

* zijn je datums echte datums of teksten ? Als je de kolom van je datums verbreedt tot zeg maar het dubbele, staan dan alle "datums" in het geselecteerde bereik van je grafiek netjes rechts in die kolom ? Zoja, dan zijn het "getallen" in de vorm van een datum en in het geval van minstens 1 afwijking (1 die aan de linkerkant blijft staan) "teksten" in de vorm van datums.
Dus doe eventjes de test met een brede datumkolom.

alles verplaatst zich netjes naar rechte
in de eigenschappen zijn het ook allemaal datums

*Is de grafiek waarover sprake van het type "spreiding" en niet van het type "lijn" ?
klik met de muis op de grafiek en ga in het lint klikken op "grafiekontwerp>ander grafiektype". Wat vindt je daar ?

het type is "lijn"

Dus, dit deel van het probleem is nog niet ok

Gr JP
(voorbeeld opsturen is nogal lastig.... vertrouwelijk)

"lijn", dan behandelt hij de x-as als tekst, is de afstand tussen 2 opeenvolgende elementen op je x-as een dag, een week of een maand, dan staan ze gewoon even ver van elkaar af.
Kan je in dat "ander grafiektype" niet kiezen voor 1 van het type "spreiding" ?
(en dat moet je natuurlijk doen voor alle series in je grafiek)

het verschil tussen 2 elementen is exact een maand:
08/09/2019
08/10/2019
08/11/2019
terwijl het
08/09/2019
13/10/2019
22/11/2019
zou moeten zijn

het type "spreiding" vind ik nergens terug

Alvast bedankt
JP

"scatter" of zoiets in een engelstalige versie

ik weet niet met welke versie van excel je werkt.
maar kijk anders eens in de bijlage naar "ander grafiekstype"

PS even de grafiek niet proberen te begrijpen, er zijn 2 X en e Y-assen !

Bijlagen

• JEPEDEWE.xlsx
    JEPEDEWE.xlsx
    24,1 KB · Weergaven: 9
  • Schermafbeelding 2021-12-18 134547.png
    Schermafbeelding 2021-12-18 134547.png
    70,7 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
nu krijg ik het volgende:

Knipsel.JPG

datums zijn niet leesbaar...

Status