Data op SATA RAID 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sweeet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jul 2006
Het was lastig om mijn vraag een label te geven, vandaar dus dat ik het onder "moederbord" plaats, omdat daar mijn probleem mee is begonnen.

Een stukje geschiedenis:
Ik ben al 3 jaar in het bezit van een goed geolied systeempje, waar ik heel tevreden over ben en waar ik waarschijnlijk nog wel een paar jaartjes mee kon leven:
===========================
Moederbord: ASUS P4P800-E Deluxe
CPU: Prescott P4 3.0 Ghz
Memory: 2x 512MB DDR400 Dimm & 2x 1GB DDR400 Dimm (totaal 3GB)
HDD: 2x Maxtor SATA 160MB
Video: ASUS Ati Radeon X800 Pro 256MB AGP
===========================
Anderhalve week geleden startte mijn PC echter niet meer op en gaf de (vocale) melding "System failed CPU test". Na onderzoek kwamen drie mogelijke oorzaken omhoog:
1: Voeding
2: CPU (worst case scenario)
3: Moederbord*
* #3 was nogal interessant omdat het een veel voorkomend probleem bleek te zijn met de USB poorten op moederborden met de (SouthBridge) chipset "Intel ICH5R" (dit is dus geen ASUS Bug).
Ik heb geen meetapparatuur en geen vervangende CPU of MoBo en ben daarom naar MyCom gegaan en gevraagd of ze de boel voor me wilde doormeten. Een vervangende voeding en een vervangende CPU gaven dezelfde foutmelding. Probleem is dus de SouthBridge. "Heb ik weer!"

In dubio:
Moet ik nu een nieuwe P4P800-E Deluxe kopen met de kans dat dit weer gebeurt of stap ik over op een nieuw systeem (PCI-e)? Ik heb besloten over te stappen op PCI-e ... het wordt de ASUS P5W DH Deluxe.

De data op mijn 2 SATA (RAID 0) schijven zou ik kunnen benaderen door alsnog een P4P800-E Deluxe aan te schaffen en vervolgens de data veilig te stellen. (En ja, ik draai backups ... ik mis alleen een week en in die week staan een 200-tal vakantiefoto's)
Wat ik liever doe is de 2 SATA (RAID 0) schijven aan te sluiten op het nieuwe moederbord.

Vraag:
Is het mogelijk om de data op mijn 2 SATA (RAID 0 ... aangemaakt op een ASUS P4P800-E Deluxe) te benaderen via het een ASUS P5W DH Deluxe.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hou van duidelijkheid.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

MvG, Sweeet

Ik ben bang dat je de schijven niet via RAID 0 op een ander moederbord kunt benaderen.:( Wat je wel kunt proberen is op het nieuwe bord de RAID 0aanmaken en exact de schijven indelen zoals het was. Dus ook de schijf die nu als eerste is aangesloten ook weer als eerste aansluiten.1 Daarna met Data recover proberen of er nog wat terug te halen valt.

http://www.pcinspector.de/file_recovery/NL/welcome.htm

Laatst bewerkt:
dat gaat helaas niet om dat je in de raid bios de schijf eerst diend te configureren,
en dan wis die gelijk ff leeg :eek:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan